Inclusive Education in Science Teaching: a production mapping in the Brazilian Journal of Research in Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22644

Keywords:

inclusive education, science teaching, inclusion, special educational need

Abstract

The present study analyzed the scientific production on the theme Inclusive Education in Science Teaching, in the Brazilian Journal of Research in Science Education (RBPEC), from 2008 to 2021. The objective was to present a mapping of the production of articles published with this theme. Regarding the methodological approach, the search was carried out in the RBPEC database, on the journal's website, covering 32 volumes and 33 published editions. In order to select the articles found, inclusion criteria were defined based on specific descriptors. Eleven articles were selected from a total of 432 productions published in the journal in the respective analyzed period. The research information found regarding inclusion in Science Teaching was listed according to the categories: geographic distribution, occurrences of keywords, special educational needs and thematic focus of the articles. The results showed that the Southeast region of the country has the highest concentration of research on the subject in question and that the special educational need most contemplated by the authors was the visually impaired person. The works, in general, presented research results that evidence reflections on teaching for students with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovane de Melo Leal, Instituto Federal do Maranhão – IFMA

Pós-Graduando em Ensino de Ciências

Antonia Maria Alves de Moura, Faculdade Evangélica do Piauí – FAEPI

Esp. em Docência do Ensino Superior

Davi da Silva, Universidade Federal do Piauí – UFPI

Doutor em Química

References

BASTOS, Amélia Rota Borges de; LINDEMANN, Renata; REYES, Vitória. Educação Inclusiva e o Ensino de Ciências: Um Estudo sobre as Proposições da Área. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, p. 426-429, 2016.

BENITE, Anna M. Canavarro; NETO, L.L.; BENITE, Cláudio R.Machado; PROCÓPIO, M.V.R.; FRIEDRICH, M. Formação de professores de ciências em rede social:

uma perspectiva dialógica na educação inclusiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 9, n. 3, 2009.

BRASIL. Senado Federal. Estatuto da Pessoa com Deficiência. 2015. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 1 março de 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. (Lei nº 9394/96). 1996. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acesso em: 1 de março de 2022.

BRASIL. Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. 2000. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=10098&ano=2000&ato=f76MzYU1EMNpWTb22. Acesso em: 9 de outubro de 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 1 março de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Geocapes, 2018b. Disponível em https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 25 de junho de 2022.

CAMARGO, Eder Pires de; NARDI, Roberto; CORREIA, José Nivaldo. A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Moderna. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, 2010.

DE SOUZA MATOS, Maria Almerinda; DE SOUZA, Danilo Batista. A produção científica na área de acessibilidade nas revistas brasileiras de educação especial. Debates em Educação, v. 12, n. 28, p. 215-231, 2020.

DE SOUSA SANTOS, Patrícia Maria; Pyrrho Nunes, Pedro Henrique; Cacilda Weber, Karen; Lima-Júnior, Claudio Gabriel Educação inclusiva no Ensino de Química: uma análise em periódicos nacionais. Revista Educação Especial, vol. 33, p. 1-19, 2020.

DIAS, Alan Bronzeri; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. A educação inclusiva e o ensino de Ciências e de Biologia: a compreensão de professores do ensino básico e de alunos da licenciatura. Anais do IX Encontro Nacional de pesquisas em Educação em Ciências–IX ENPEC. Águas de Lindóia, SP, v. 10, 2013.

DICKMAN, Adriana Gomes; FERREIRA, Amauri Carlos. Ensino e aprendizagem de física a estudantes com deficiência visual: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, n. 2, 2008.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas" estado da arte". Educação & sociedade, v. 23, p. 257-272, 2002.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise; DE SOUZA FONTES, Rejane. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade. Educação, v. 32, n. 2, p. 343-355, 2007.

LIPPE, Eliza Márcia Oliveira; CAMARGO, Eder Pires de. Educação especial nas atas do ENPEC e em revistas brasileiras e espanholas relevantes na área: Delineando tendências e apontando demandas de investigação em ciências. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009.

MACHADO, Maíra Souza; SIQUEIRA, Maxwell Roger Purificação; ROCHA-OLIVEIRA, Rafaela; DUARTE, Ana Cristina Santos. Panorama de publicações no ensino de ciências e educação inclusiva: o que tem sido produzido?. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, 2019.

MENEZES, Nilton Rodrigues. Educação: da educação inclusiva e escola inclusiva na rede pública de ensino. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 8, n. 15, p. 197-212, 2016.

MÓL, Gerson de Souza; MORAIS, Angelita Vieira de; SILVA, Wesley Pereira da; CAMARGO, Eder Pires de. Panorama da Inclusão no Ensino de Ciências de acordo com publicações mais relevantes da Área. Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química, v. 1, n. 1, p. e012004-e012004, 2020.

OLIVEIRA, Walquíria Dutra de; BENITE, Anna M. Canavarro. Estudos sobre a relação entre o intérprete de LIBRAS e o professor: implicações para o ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 3, p. 597-626, 2015.

OLIVEIRA, Juliani Flávia de; DE ALCANTARA FERRAZ, Denise Pereira. Ensino de Ciências ao Aluno Surdo: Um Estudo de Caso sobre a Sala Regular, o Atendimento Educacional Especializado e o Intérprete Educacional. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e22873-23, 2021.

PAULA, Tatiane Estácio de; GUIMARÃES, Orliney Maciel; SILVA, Camila Silveira de. Formação de professores de química no contexto da Educação Inclusiva. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 1, p. 3-29, 2018.

PAULA, Tatiane Estácio de; GUIMARÃES, Orliney Maciel; DA SILVA, Camila Silveira. Necessidades formativas de professores de Química para a inclusão de alunos com deficiência visual. Revista brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 853-881, 2017.

RADMANN, Tatiane; PASTORIZA, Bruno dos Santos. Educação inclusiva no ensino de química. In: XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, 2016, Florianópolis.

RAPOSO, Patrícia Neves; MÓL, Gerson de Souza. A diversidade para aprender conceitos científicos: a ressignificação do ensino das ciências a partir do trabalho pedagógico com alunos cegos. In: SANTOS, Wildson Luiz P. dos; MALDANER, Otavio Aloisio (Org.). Ensino de Química em foco. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010, p. 287-311.

RIZZO, Adrian Luiz; BORTOLINI, Sirlei; DOS SANTOS REBEQUE, Paulo Vinícius. Ensino do Sistema Solar para alunos com e sem deficiência visual: proposta de um ensino inclusivo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 191-204, 2014.

ROCHA-OLIVEIRA, Rafaela; DIAS, Viviane Borges; SIQUEIRA, Maxwell. Formação de professores de biologia e educação inclusiva: indícios do Projeto Acadêmico Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 225-250, 2019.

SANTANA, Gustavo; BENITEZ, Priscila; MORI, Rafael Cava. Ensino de Química e Inclusão na Educação Básica: Mapeamento da Produção Científica Nacional. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e24795-27, 2021.

SILVA, Larissa Vendramini da; BEGO, Amadeu Moura. Levantamento bibliográfico sobre educação especial e ensino de ciências no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 24, p. 343-358, 2018.

SILVA, Rafael Soares; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. A Educação Inclusiva no Ensino de Ciências e Matemática: Um Mapeamento na Revista Educação Especial no Período de 2000 a 2018. Communitas, v. 4, n. 7, p. 281-294, 2020.

SILVA, Marily Dilamar da; GONÇALVES, Fábio Peres; MARQUES, Carlos Alberto. Práticas pedagógicas em ciências da natureza nos anos iniciais do ensino fundamental com estudantes cegos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 3, p. 497-518, 2015.

SILVA, Welinton.; SOUSA, Andressa Ernana Sales de Brito; SONDERMANN, Danielli Veiga Carneiro; COMARÚ, Michele Waltz. Materiais Didáticos inclusivos para o Ensino de Química: desafiando professores em formação. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, 2017, Florianópolis.

SCHINATO, Liliani Correia Siqueira; STRIEDER, Dulce Maria. Educação Inclusiva no Campo da Pesquisa no Ensino de Ciências. HIPÁTIA-Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 5, n. 1, p. 168-185, 2020.

SIQUEIRA, Maria das Graças Soares; AGUILLERA, Fernanda. Modelos e diretrizes para uma educação inclusiva: revisão de literatura. Revista Educação Especial, v. 28, n. 52, p. 281-294, 2015.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: CORDE, 1994.

VAZ, José Murilo Calixto et al. Material didático para ensino de biologia: possibilidades de inclusão. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 12, n. 3, p. 81-104, 2012.

VILELA-RIBEIRO, Eveline Borges; BENITE, Anna Maria Canavaro. A educação inclusiva na percepção dos professores de química. Ciência & Educação (Bauru), v. 16, p. 585-594, 2010.

Published

2022-12-15

How to Cite

DE MELO LEAL, Geovane; ALVES DE MOURA, Antonia Maria; DA SILVA, Davi. Inclusive Education in Science Teaching: a production mapping in the Brazilian Journal of Research in Science Education. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22644, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22644. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/22644. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos