The school climate from the perspective of full-time school managers in the city of São Caetano do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/40.2022.20078

Keywords:

school climate, understanding of managers, full-time school

Abstract

This study analyzed the guidelines, and the understanding of a group of principals, from elementary school in the early years, full-time, about the school climate. The research, which took place in the municipality with the highest HDI-M in Brazil, adopted a qualitative methodology, based on the analysis of documents and reflective sessions. The results showed that the municipality did not have an effective document to guide the school climate in schools, a situation that hindered the construction of actions to improve the climate. Participants understood the topic as something positive, but they do not have solid knowledge about it. These professionals carried out various actions to maintain and improve the climate, but they were much more intuitive and were not part of an institution project. As suggestions for improving the climate, they indicated more professional education, the creation of a space for participation and of a school project. This data found can be used in initial and continuing training courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandra de Jesus Auger, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Mestre em Educação

 

Paulo Sérgio Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Educação

 

Janice Paulino César, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Mestre em Educação

 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Constituição Federal de 1988, de 5 de outubro de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/civil03/constituicao/ Acesso em: 09 de fevereiro de 2020

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 22 de julho de 2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em 17 de julho de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Dados do Censo Escolar - 2017. Disponível em: http://INEP.gov.br/microdados>. Acesso em 13 de maio de 2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao .pdf. Acesso em: 05 de fevereiro de 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC/SEF. 1997.

BRUNET, L. Climat organisationnel et efficacité scolaire. Universidade de Montréal, Faculté des Sciences de l’Éducation, 2001. Disponível em: http://www.f-d.org/climat-efficacite-brunet.htm. Acesso em: 29 jan. 2020.

CÂMARA, R. H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas as organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 6, n. 2, p. 179-191, jul./dez. 2013.

CANGUÇU, K. L. A. Estudos da associação entre clima escolar e o desempenho médio de alunos do 5º ano do Ensino Fundamental. 2015. 161f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2015.

CASASSUS, J. O clima emocional é essencial para haver aprendizagem. Revista Nova Escola, v. 218, dez. 2008.

COHEN, J. Social, emotional, ethical, and academic education: creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, v. 76, n. 2, 2006.

COHEN, J. The new standards for learning. Principal Leadership, Sept. 2012.

CORNEJO, R.; REDONDO, J. M. El Clima Escolar Percibido por los Alumnos de Enseñanza Media. Ultima Década, CIDPA Viña del Mar, p. 11–52, 2001.

DEBARBIEUX, É.; ANTON, N.; ASTOR, R. A.; BENBENISHTY, R.; BISSON-VAIVRE, C.; COHEN, J.; GIORDAN, A.; HUGONNIER, B.; NEULAT, N.; ORTEGA RUIZ, R.; SALTET, J.; VELTCHEFF, C.; VRAND, R. Le “Climat scolaire”: définition, effets et conditions d’amélioration. Rapport au Comité scientifique de la Direction de l’enseignement scolaire: Ministère de l’Éducation Nationale. MEN-DGESCO/Observatoire International de la Violence à l’École, 2012.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2007.

FREIBERG, H. J. Measuring school climate: let me count the ways. Educacional Leadership: Realizing a Positive School Climate, v. 56, n. 1, p. 22-26, Sept. 1998.

FREIBERG, H. J. Three creative ways to measure school climate and next steps. In:

FREIBERG, H. J. (org.). School climate: measuring, improving and sustaining healthy learning environments. New York: Taylor & Francis e-Library, 2005.

GARCIA, P. S. A Pesquisa em Educação a partir do uso de Métodos Mistos. In: Observatório de Educação do Grande ABC. Relatório técnico do primeiro trimestre. 2019.

GAZIEL, H. Le climat psychosocial de l’école et la satisfaction que les enseignants du second degré tirent de leur travail. Le travail humain, v. 50, n. 1, pp.35-45, 1987.

IBIAPINA, I.M.L.de M. Pesquisa colaborativa: Investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília/DF: Liber Livro Editora, 2008.

IBIAPINA, I.M.L.de M.; BANDEIRA, H.M.M.; ARAÚJO, F.A.M. (Orgs.). Pesquisa colaborativa, multirreferenciais e práticas convergentes. Teresina/Piauí: EDUFPI, 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 19 jan. 2021.

JANOSZ, M. et al. L’environnement socioéducatif à l’école secondaire: un modèle théorique pour guider l’évaluation du milieu. Revue Canadienne de Psychoéducation, v. 27, n. 2, p. 285-306, 1998.

LIRA, A. A organização escolar: a relação entre clima e violências. 2010. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Católica de Brasília, Brasília, Distrito Federal, DF, 2010.

LOUKAS, A. What is school climate? High-quality school climate is advantageous for all students and may be particularly beneficial for at-risk students. Leadership Compass, Virgínia, USA, v. 5, n. 1, p. 1-3, 2007.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Rio de Janeiro, Vozes, 1994.

MORO, A.; MORAIS, A.; VINHA, T. P.; TOGNETTA, L. R. P. Avaliação do clima escolar por estudantes e professores: construção e validação de instrumentos de medida. Revista de Educação Pública, v.27, n. 64, p.67- 90, jan./abr. 2018.

MORO, A.; VINHA, T. P.; MORAIS, A. de. Avaliação do clima escolar: construção e validação de instrumentos de medida. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v.49, n.172 p.312-335, abr./jun. 2019.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa – características, uso e possibilidades. Cadernos de pesquisa em administração. São Paulo. V. 1, nº 3, 2º sem. 1996

PACHECO, J. R. Clima organizacional e sua importância no ambiente de trabalho. Revista InterAtividade, Andradina, v.2, n. 2, p. 119-130, 2014.

RAMOS, A. de M. As Relações Interpessoais na Escola: das Competências Socioemocionais à Personalidade Ética. Instituto Vera Cruz, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fqa8hNpk9sM&app=desktop. Acesso em: 10 jul 2020.

SHERBLOM, S. A.; MARSHALL, J. C.; SHERBLOM, J. C. The relationship between school climate and math and reading achievement. Journal of Research in Character Education, v. 4, n. 1/2, p. 19, 2006.

SUMMER, M. G. Climate and Student Performance in Tennessee Middle Schools. PhD diss., University of Tennessee, 2006.

THAPA, A., COHEN, J., GUFFEY, S., & HIGGINS-D'ALESSANDRO, A. Uma revisão da pesquisa do clima escolar. Review of Educational Research, 83 (3), p. 357-385, 2013.

UNESCO. Primeiro Estudo Regional Comparativo e Explicativo – PERCE. Org. Juan Casassus. Santiago: Chile, 2001.

VINHA, T. P. Em busca de caminhos que promovam a convivência respeitosa em sala de aula todos os dias. Projeto de pesquisa. Unicamp/Lemann/Itau BBA. Campinas, 2014.

VINHA, T. P. et al. O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p. 96-127, jan./abr. 2016

VINHA, T. P.; MORAIS, A. de; MORO, A. (org) Manual de orientação para a aplicação dos questionários que avaliam o clima escolar. Campinas, SP:FE/UNICAMP, 2017.

Published

2022-05-02

How to Cite

AUGER, Alexandra de Jesus; GARCIA, Paulo Sérgio; CÉSAR, Janice Paulino. The school climate from the perspective of full-time school managers in the city of São Caetano do Sul. Dialogia, [S. l.], n. 40, p. e20078, 2022. DOI: 10.5585/40.2022.20078. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/20078. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos