Black intellectuals between 19th and the early 20th: new alternatives for history of Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19826

Keywords:

History of Education, Black Population, Black Intellectuals, Post-Abolition

Abstract

This article aims to discuss the presence of black men in the Brazilian intellectual scene in the time frame from the mid-19th century to the beginning of the 20th century. It reflects on new perspectives for understanding the History of Brazilian education from the inclusion of black people in the literate universe. The trajectories of black men in Parahyba do Norte will be discussed based on primary sources and taken as theoretical reference the social history and the social history of education. We conclude on the importance of broadening the understanding of race relations between whites and blacks in Brazil and the inclusion of this discussion in the field of the history of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Surya Aaronovich Pombo de Barros, Universidade Federal da Paraíba

Doutora

References

Almanack do Estado da Paraíba, Escola Normal, Parahyba do Norte: Imprensa Oficial, ed. 1, 1899. Disponível em:

http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=820261&pasta=ano%20189&pesq=c%C3%ADcero%20brasiliense%20de%20moura&pagfis=125 Acessado em 03 abr 2021.

A União. Padre Ricardo Rocha. 01 jul 1896. Disponível em:

http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=171239&pesq=Ricardo%20Rocha&pasta=ano%20189&pagfis=1225 Acessado em 03 abr 2021.

A União. Padre Ricardo Rocha. 06 nov 1898. Disponível em:

http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=171239&Pesq=%22%20Padre%20Ricardo%22&pagfis=3178 Acessado em 03 abr 2021.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de. FONSECA, Marcus Vinicius. A história da educação dos negros no Brasil. Niterói: PENESB: EDUFF, 2016.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de. Escravos, libertos, filhos de africanos livres, não livres, pretos, ingênuos: negros nas legislações educacionais do XIX. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 591-605, Set. 2016. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000300591&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 08 abr. 2021.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de. Graciliano Fontino Lordão: um professor ‘de côr’ na Parahyba do Norte. Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e033. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44836 Acesso em 01 abr 2021.

BARROS, S. A. P. de. Vicente Gomes Jardim: um “artista” e autor “de cor” no final do século XIX e início do XX. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 28, p. e020024, 2020. Disponível em:

https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8658603 Acesso em: 8 abr. 2021.

BITTENCOURT, Liberato. Homens do Brasil. Em todos os ramos da atividade e do saber, de 1500 aos nossos dias. Volume II. Parahyba (Parahybanos Illustres). Rio de Janeiro: Livraria e Papelaria Gomes Pereira Editor, 1914.

CAVALCANTE, Ian. Educando libertos, escravizados e operários: A trajetória do professor Cincinato Franca, Bahia 1860-1934. Tese (Doutorado em Educação), Niterói: UFF, 2020.

CRUZ, Marileia dos Santos. A produção da invisibilidade intelectual do professor negro Nascimento Moraes na história literária maranhense, no início do século XX. Revista Brasileira de História, vol.36, n.73, 209-230, 2016.

CRUZ, Mariléia dos Santos; MATOS, Érica de Lima de; SILVA, Ediane Holanda. “Exma. Sra. d. Maria Firmina dos Reis, distinta literária maranhense”: a notoriedade de uma professora afrodescendente no século XIX. CEMOrOc-Feusp/Univ. Autònoma de Barcelona, set/dez 2018 (p. 151-166).

DOMINGUES, Petrônio, ROCHA, Solange Pereira da, FLORES, Elio Chaves. As artes e os ofícios de um letrado afro-diaspórico: Eliseu César (1871-1923). Revista Afro-Ásia, n. 60, 2019 p. 105-147.

Estado do Pará. Guerra do Paraguay. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=800082&pesq=padre%20Ricardo%20Rocha&pasta=ano%20192&pagfis=19398 Acessado em 02 abr 2021.

FONSECA, Marcus Vinícius. A arte de construir o invisível: o negro na historiografia educacional brasileira. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 13, p. 11-50, 2007.

FONSECA, Marcus Vinícius. Apontamentos para uma problematização das formas de classificação racial dos negros no século XIX. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 36, p. 201-219, jan./abr. 2009 p. 201-219

FONSECA, Marcus Vinícius. Padre Vitor: um educador negro entre a escravidão e a santidade. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá , v. 20, e131, 2020 . p. 1-26

GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GOMES, Nailza Costa. Uma professora negra em Cuiabá na Primeira República: limites e possibilidades. Dissertação (Mestrado em Educação). Cuiabá: UFMT, 2009.

INSTITUTO HISTÓRICO E GEOGRÁFICO PARAIBANO/IHGP. Sócios Fundadores do IHGP (BREVES NOTAS), s/d. Disponível em:

http://www.ihgp.net/socios_fundadores.htm Acessado em 02 de abril de 2021.

MATTOS, Hebe. Raça e Cidadania no crepúsculo da modernidade escravista no Brasil. In K. Grinberg, R. Salles (orgs.). O Brasil Imperial, volume 3: 1870-1889. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2009.

MEDEIROS, Coriolano de. O Tambiá da minha infância, João Pessoa: A União, 1994 [1942].

O Publicador, Annuncios, 7 jul 1865. Disponível em

http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=215481&pesq=%22sabe%20ler%22&pagfis=1034 Acessado em 07 abr 2021

O Publicador, Correpondencia, 22 jul 1868. Disponível em

http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=215481&pasta=ano%20186&pesq=Graciliano&pagfis=4340 Acessado em 07 abr 2021

PINTO, Ana Flávia M. Fortes laços em linhas rotas: literatos negros, racismo e cidadania na segunda metade do século XIX. Tese (Doutorado em História). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

PITANGA, Ismael. Ernesto Carneiro Ribeiro: A trajetória intelectual do Professor Negro Baiano (séculos XIX-XX). 30º Simpósio Nacional de História. Anais... ANPUH, 2019.

ROCHA, Solange Pereira da. Cardoso Vieira, um homem negro na composição das elites da Paraíba Oitocentista; Biografia, Memória e História. Revista Crítica Histórica, n. 6, ano III, 2012, p. 1-18

SANTOS, Sivaldo dos Reis. “O Nobre Educador” da Bahia: trabalho, cidadania e sociabilidades. Trilhas da História, v. 10, n. 19, ago-dez, ano 2020 p. 92-110

SCHUELER, Alessandra Martinez F.; PINTO, Rebeca Natacha de. Intelectuais negros e reformas sociais: pensamentos e projetos educacionais do Professor André Pinto Rebouças. In Anais do IX Seminário nacional de estudos e pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil”. João Pessoa, PB, 2012.

SCHUELER, Alessandra Martinez F. de. “Fazer artes e viver de ofícios”: trabalho, liberdade e educação no pensamento de Manuel Raymundo Querino (1851-1923). Anais do XXVII Simpósio Nacional de História da ANPUH. Natal, RN, 2013.

SCHUELER, Alessandra Martinez F. de. Educação e abolição como projetos de reforma social: trajetória intelectual e propostas educacionais de José do Patrocínio. VENÂNCIO, Giselle; VIANNA, Larissa M.; SECRETO, María Verónica (org.). Sujeitos da História: perspectivas e abordagens. Niterói: EDUFF, 2015.

SILVA, Luara Santos. ‘ETYMOLOGIAS PRETO’: Hemetério José dos Santos e as questões raciais de seu tempo (1888-1920). Dissertação (Mestrado em Relações Etnicorraciais). Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2015.

VILLELA, Heloísa O. S. A trajetória de um professor negro no Brasil escravocrata. OLIVEIRA, Iolanda (org.). Relações Raciais no Contexto Social, na Educação e na Saúde. Brasil, Cuba, Colômbia e África do Sul. Rio de Janeiro, Quartet, 2012.

Published

2021-05-20

How to Cite

DE BARROS, Surya Aaronovich Pombo. Black intellectuals between 19th and the early 20th: new alternatives for history of Brazilian education. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e19826, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.19826. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/19826. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Modos de fazer e de pensar a História da Educação