Moving pictures in history classes and their impact on the development of self-learning skills in lower secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19356

Keywords:

Moving Pictures, Movies, History, Self-learning Skills

Abstract

Moving pictures have been gaining, over time, more and more importance both in society and education. Cinema or documentary films, for example, have the ability to dynamically represent certain events that occurred in the real world and assist in the understanding of the contents taught, while promoting a relaxed and motivating environment. Based on this assumption, this article aims to present a qualitative case study conducted with 14 lower secondary education students in Portugal, to evaluate how moving images contribute to the development of self-learning skills in history classes in the dimensions considered: Active Learning, Initiative and Autonomy. The results showed that the use of this pedagogical strategy contributes to the development of self-learning skills specially in relation to motivation for learning, autonomy and individual initiative to deepen knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Pinheiro, Universidade Coimbra, Faculdade de Letras - FLUC

Mestre em Ensino de História no 3º CEB e no ES

Sara Dias-Trindade, Universidade Coimbra, Faculdade de Letras – FLUC Centro de Estudos Interdisciplinares - CEIS20

Doutoramento em História, Didática

Pedro Alves, Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa - EA-UCP Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes – CITAR

Doutoramento em Comunicação Audiovisual

References

ALENCAR, Sylvia Elisabeth de Paula; O cinema na sala de aula: Uma aprendizagem dialógica da disciplina de História; Dissertação de mestrado; Fortaleza – Ceará, 2007.

BARDIN, L. L´analyse de contenu. Paris: PUF, 1977.

BERGALA, Alain. La Hipótesis Del Cine: Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella; Barcelona: Laertes Educatión, 2007.

CAMACHO, João Carlos Orta. Os alunos de Lumière: Experiência de inclusão do Cinema na Didática da História da Cultura e das Artes. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2018.

CARVALHO, António Manuel Gomes. A importância do documentário na aula de História e da reportagem na aula de Geografia no ensino básico e secundário. (relatório de mestrado). Braga: Universidade do Minho, 2013.

DIAS-TRINDADE, Sara. Moving pictures: a way of understanding and studying history in higher education. In Abellán-García Barrio, Á. (coord.). Cada imagen es un mundo. Madrid: Editorial Sindéresis, 2020. p. 135-148

DIAS-TRINDADE, Sara; MOREIRA, José António; Pedagogical scenarios enriched with audiovisual technologies and their impact on the promotion of the learning skills of inmate students in Portugal. Digital Education Review, v. 35, June 2019. 97-110. DOI: https://doi.org/10.1344/der.2019.35.97-110.

DIAS-TRINDADE, Sara; RIBEIRO, Ana Isabel. O espaço do cinema na didática da História. Revista de Linguagem do Cinema e do Audiovisual, v. 5, n. 2. 2016. 27-34.

FARIA, Luísa; RURATO, Paulo; SANTOS, Nelson Lima. Papel do auto-conceito de competência cognitiva e da auto-aprendizagem no contexto sócio-laboral. Análise Psicológica, 2 (XVIII), 2000. s.p.

FERREIRA, Eurico Costa. O uso dos audiovisuais como recurso didático. (Relatório de Mestrado). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2010.

FIGUEIREDO, Sérgio Oliveira. O cinema e a História: A utilização do cinema no processo de tese (Relatório de Mestrado). Lisboa: Universidade de Lisboa, 2018.

GARCÍA, Álvaro Pérez; RUÍS, Daniel Muñoz. Análisis didáctico de narrativa audiovisual, in ALVES, Luís Alberto; GARCÍA GARCÍA, Francisco; ALVES, Pedro (orgs.) Aprender del cine: narrativa y didáctica. Madrid: ICONO14 Editorial, 2014. p. 111-148

MAINARDES, Jefferson, & CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em Educação. In ANPEd – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e Pesquisa em Educação. Subsídios. v. 1, p. 129-132, Brasil: ANPEd, 2019.

MARTINS, Guilherme d´Oliveira (coord.). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, 2017.

RANCIÈRE, Jacques. The Emancipated Spectator. Nova Iorque: Verso, 2009.

REIGADA, Tiago. Ensinar com a sétima arte: O espaço do cinema na Didática da História. (Tese de Doutoramento). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2013.

SILVA, Marcos. História, filmes e ensino: desavir-se, reaver-se. In NÓVOA, Jorge, FRESSATO, Soleni Biscouto; FEIGELSON, Kristian (coord.). Cinematógrafo: Um olhar sobre a História (pp. 147-158). Salvador: Editora UNESP, 2009.

SPCE – Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Carta Ética. Instrumento de regulação ético-deontológica. Porto: SPCE.

TAVARES, Marisa Ferreira. Vem e vê: a utilização do filme no processo de ensino-aprendizagem de História e de Geografia. (Dissertação de Mestrado). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2011.

VALA, J. A. Análise de conteúdo. In SILVA, A.; PINTO, J. (eds.). Metodologia das Ciências Sociais. Porto: Edições Afrontamento, 1986. s.p.

Published

2021-05-17

How to Cite

PINHEIRO, Miguel; DIAS-TRINDADE, Sara; ALVES, Pedro. Moving pictures in history classes and their impact on the development of self-learning skills in lower secondary education. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e19356, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.19356. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/19356. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Modos de fazer e de pensar a História da Educação