School as a space for policy implementation: contexts and learning from a program to support the quality of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18866

Keywords:

Parceria Votorantim pela Educação, Policies implementation, Schools

Abstract

This paper discusses the implementation of an initiative to support education - ParceriaVotorantim pela Educação Program (PVE) - in six schools from three municipalities: Resende (RJ), Aracruz (ES) and Governador Mangabeira (BA). Its purpose is to understand how this initiative was implemented in each school and how the actors interpret and reinterpret program-related actions. The data were obtained in field research, with semi-structured questionnaire application, guide of records and documents provided by the schools and information obtained in the data base of Anísio Teixeira National Institute of Studies and Educational Research. It was observed the use of different initiatives provided by the Program. This finding corroborates the hypothesis that schools make policies and interpret them according to their perceptions and possibilities. It is clear that PVE presence in schools is not sturdy once it is limited to specific initiatives and that the evoked learning varies according to schools and municipalities context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofia Lerche Vieira, Universidade Estadual do Ceará –UECE.

Doutorado em Educação.

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará –UECE.

Doutorado em Educação.

Willana Nogueira Medeiros Galvão, Universidade Estadual do Ceará– UECE.

Mestre em Educação.

References

BALL, S. BALL, S. J.; MAGUIRE, M. & BROWN, A. Como as escolas fazem as políticas. Ponta Grossa, Editora UEPG, 2016.

BARROSO, João. A autonomia das escolas: uma ficção necessária. Revista Portuguesa de Educação, 2004, 17(2), pp. 49-83.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica CGCQTI/DEED/INEP nº 11/2015: Indicador de regularidade do docente da Educação Básica. Brasília, 2015.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica nº 040/2014. Indicador para mensurar a complexidade da gestão nas escolas a partir dos dados do Censo Escolar da Educação Básica. Brasília, 2014.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica nº 039/2014. Indicador de Esforço Docente. Brasília, 2014.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica nº 020/2014. Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília, 2014.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes de bases da educação nacional.

Published

2021-04-27

How to Cite

VIEIRA, Sofia Lerche; VIDAL, Eloisa Maia; GALVÃO, Willana Nogueira Medeiros. School as a space for policy implementation: contexts and learning from a program to support the quality of education. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18866, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18866. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/18866. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos