Environmental education an emancipatory proposal in school physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.18614

Keywords:

educação física, motricidade humana, educação ambiental, emancipação

Abstract

The environmental theme gains space in the educational context as a cross-cutting theme. For contributing to this debate, this article aims to understand Physical Education from the science of Human Motricity perspective as an emancipatory proposal in favor of Life. The methodology is qualitative social research that developed an exploratory theoretical study on Physical Education and Environmental Education. As a result, the analysis of the study points out the need for a questioning reading of the competencies of the Common National Curriculum Base, indicating emancipatory educational processes by highlighting the axiom of transcendence, of being more, and of self-overcoming. In conclusion, it is understood that Physical Education can be a curricular component of valuing the human movement, of the body and of health construction, and of the possibility of developing actions in which, creativity, autonomy, and the sense of belonging, can be experienced as dynamic educational processes in bodily practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reard Michel Santos, Secretaria Municipal da Educação de Curitiba

Mestre Profissional no Ensino das Ciências Ambientais

Ernesto Jacob Keim, Professor da Universidade Federal do Paraná – Centro de Estudos do Mar

Doutor em Educação - Unimep

Soraya Corrêa Domingues, Professora da Universidade Federal do Paraná – Departamento de Educação Física

Doutora em Educação Física - UFSC

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil,18 de junho de 2012, Seção 1, p. 70 – 71. Disponível em: rcp002_12 (mec.gov.br). Acesso em: 24 maio 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF, 2018. Disponível em: Início (mec.gov.br). Acesso em: 24 maio 2021.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução por: Magda Lopes – 3. ed. - Porto Alegre: Artmed, 2010.

DOMINGUES, Soraya Corrêa. Formação em Educação Física na Dimensão da Educação Ambiental. Curitiba: CRV, 2021.

DOMINGUES, Soraya Corrêa. A dimensão da educação ambiental na teoria e prática pedagógica da formação de professores em Educação Física. 2011. 319 f. (Doutorado em Educação Física) – Centro de Desporto, Universidade Federal de Santa Catarina, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

KOLYNIAK, Carol Filho. Prefácio. In: FERES NETO, Alfredo (Org.) Motricidade Humana: novos olhares e outras práticas: à luz da transdisciplinaridade e das ciências emergentes. Curitiba: Appris, 2018. p. 19-26.

KEIM, Ernesto Jacob. Educação Ambiental como Educação do Ambiente e da Emancipação da Vida, referenciada nos Princípios Eco-Vitais. Matinhos, jun. 2019a. Disponível em: http://profjacob.com.br/bloco-2/. Acesso em: 20 jun. 2019.

KEIM, Ernesto Jacob. A Fenomenologia Goethiana na Educação e na Pesquisa como agente de Metamorfose. Matinhos, 24 jun. 2019b. Disponível em: http://profjacob.com.br/bloco-3/. Acesso em: 24 jun. 2019.

KEIM, Ernesto Jacob. Pedagogia Freiriana e Goethiana como processo anticolonial. Matinhos, jun. 2018a. Disponível em: http://profjacob.com.br/bloco-4/ Acesso em: 24 jun. 2019.

KEIM, Ernesto Jacob. Princípios Eco-Vitais como referenciais do Bem Viver na educação da Emancipação. Matinhos, 24 fev. 2018b. Disponível em: http://profjacob.com.br/wp-content/uploads/2018/03/O-BEM-VIVER-E-OS-PRINC%C3%8DPIOS-ECO-revisado.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.

KEIM, Ernesto Jacob. Ontologia de Steiner e Freire e o Bem Viver como agentes de Libertação por meio da Educação. In: VEIGA, Marcelo da; STOLTZ, Tânia (org.). O Pensamento de Rudolf Steiner no Debate Científico. Campinas: Alínea, 2014. p. 181-211.

KEIM, Ernesto Jacob. Educação da Insurreição: Emancipação humana, ontologia e pedagogia em Georg Lukács e Paulo Freire. Jundiaí, Paco Editorial: 2011.

KUNZ, Elenor. Transformações didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e pedagogia da criança. Tradução Ivone C, Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A Natureza. Trad.: Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A estrutura do comportamento (J. Corrêa, Trad.). Belo Horizonte: Interlivros. 1975

NEIRA, M. G. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018a. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.04.001. Acesso em: 24 maio 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Carta de Belgrado: Uma estrutura global para a educação ambiental. 1975. Disponível em: http://www.fzb.rs.gov.br/upload/20130508155641carta_de_belgrado.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.

SANTOS, Reard Michel. A Motricidade Humana e Educação da Emancipação da Vida na Educação Física Escolar. 2019. 110f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciências Ambientais), Universidade Federal do Paraná, Setor Litoral, Matinhos, 2019. Disponível em: A motricidade humana e educação da Emancipação da vida na educação física escolar (ufpr.br). Acesso em: 27 maio 2021.

SÉRGIO, Manuel. O desporto e a motricidade humana. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v.9, n. 16, p. 111-122, jan./jun. 2010. Disponível em: O DESPORTO E A MOTRICIDADE HUMANA | Sérgio | Caderno de Educação Física e Esporte (unioeste.br) Acesso em: 27 maio 2021.

SÉRGIO, Manuel. Motricidade humana e saúde. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v.12, n. 2, p. 129 – 138, jan./jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3783/2589. Acesso em: 27 maio 2021.

SÉRGIO, Manuel. Motricidade humana: um paradigma emergente. Blumenau: Ed da FURB, 1995.

Published

2021-07-12

How to Cite

SANTOS, Reard Michel; KEIM, Ernesto Jacob; DOMINGUES, Soraya Corrêa. Environmental education an emancipatory proposal in school physical education. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e18614, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.18614. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/18614. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos