English as a Lingua Franca (ELF) and the teaching-learning of the English language in a municipal elementary school in pandemic times: a report on English teaching-learning practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18346

Keywords:

Teaching-learning, Remote teaching, English as a Lingua Franca, Experience report

Abstract

The teaching-learning of the English language in basic education underwent significant changes in its focus in mid-2017, from the discussions proposed by the Brazilian Common Core Curriculum (BNCC). Before, guided by the National Curriculum Parameters (PCNs), English was treated as a foreign language (EFL). Now, with the new national curriculum guidelines, it appears as a lingua franca (ELF). The purpose of this experience report is to present the materialization of the ELF concept in virtual classes at a municipal elementary school in the extreme south of Santa Catarina. Through the description and analysis of two teaching-learning practices proposed during remote teaching, we discuss how it is possible to carry out the ELF proposal in a perspective that seeks to decentralize the native English speaker, exposing children to different types of English, focus on their communicative skills and encourage them, above all, to experience themselves as legitimate English speakers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Helen Gomes de Lima, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários (PPGI/UFSC)

Professora efetiva de inglês da Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

Gislane Sávio, Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

Graduada em pedagogia com especialização em Alfabetização e Letramento.

Coordenadora de Ensino da Secretaria de Educação do município de Forquilhinha.

Graziela Pavei Peruch Rosso, Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

Doutora em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Professora alfabetizadora efetiva da Secretaria de Educação do Município de Forquilhinha

References

º ANO vídeo atividades. [S.I.:s.n.], 2020. 1 vídeo (ca. 6 min). Publicado pelo canal Jane Helen Lima. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0MRTEWL42Jk. Acesso em: 22 set. 2020.

ALIMENTOS e bebidas em Inglês (Foods and drinks in English). [S.I.:s.n.], 2018. 1 vídeo (ca. 10 min). Publicado pelo canal Baby Nenes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qh-H7c1VSgw. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - terceiro e quarto ciclos: Língua Estrangeira. Brasília: MECSEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CANAGARAJAH, Suresh. Lingua Franca English, Multilingual Communities, and Language Acquisition. The Modern Language Journal, v. 91, 2007.

COMIDA em inglês - Alimentos em inglês. [S.I.:s.n.], 2019. 1 vídeo (3:18 min). Publicado pelo canal Amigo Mumu. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Zf3nNd-lqI4. Acesso em: 20 set. 2020.

CURTO JÚNIOR, Renato; SANSON, Josiane; GUIMARÃES, Anna. Brincando com o Inglês: ensino fundamental. 3. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

DUBOC, Ana Paula. Atitude Curricular: Letramentos Críticos nas Brechas da Formação de Professores de Inglês. 2012. 258 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

EL KADRI, Michele; GIMENEZ, Telma. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 35, n. 2, p. 125-133, 2013.

ENGLISH flash games for learning vocabulary. Food game. Disponível em: <https://englishflashgames.blogspot.com/2008/09/food-game.html>. Acesso em: 20 set. 2020.

FOOD - Fast food 2 Using the grammatica structure I would like to eat. [S.I.:s.n.], 2020. 1 vídeo (1 min). Publicado pelo canal Listen to Reading. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YINPajndoAQ. Acesso em: 21 set. 2020.

FORQUILHINHA, Secretaria Municipal de Educação. Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Forquilhinha, 313 p., no prelo, 2020.

FRUTAS em Inglês para crianças (Fruits in English). [S.I.:s.n.], 2017. 1 vídeo (ca. 7 min). Publicado pelo canal Baby Nenes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OB-P23lxgEE. Acesso em: 20 set. 2020.

GIMENEZ, Telma; EL KADRI, Michele, CALVO, Luciana; SIQUEIRA, Sávio; PORFIRIO, Lucielen. Inglês como Língua Franca: desenvolvimentos recentes. RBLA, v. 15, n. 3, p. 593-619, 2015.

JOHNSON, Karen. Understanding language teaching: Reasoning in Action. Canada: Heinle & Heinle, 1999.

JENKINS, Jennifer. English as a Lingua Franca from the classroom to the classroom. ELT Journal, v. 66, n. 4, p. 486-494, 2012.

JENKINS, Jennifer. Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. Englishes in Practice, v. 2, n. 3, p. 49-85, 2015.

JORDÃO, Clarissa Menezes. ILA-ILF-ILE-ILG: Quem dá conta? RBLA, v. 14, n. 1, p. 13-40, 2014.

JORDÃO, Clarissa; MARQUES, Anderson. English as a lingua franca and critical literacy in teacher education: shaking off some “good old” habits. GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. (Ed.). English as lingua franca in teacher education: a Brazilian perspective. Berlin: De Gruyter Mouton, 2018, p. 53-68.

O QUE É O MAZK? Disponível em: <https://mazk.labtec.ufsc.br/sobre>. Acesso em 28 set. 2020.

REFEIÇÕES em Inglês – Meals| Iupi Inglês Criativo. [S.I.:s.n.], 2016. 1 vídeo (5:20 min). Publicado pelo canal Inglês Criativo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nTQ13P3sOB8. Acesso em: 20 set. 2020.

SIFAKIS, Nicos; TSANTILA, Natasha. English as a Lingua Franca for EFL contexts. Bristol: Multilingual Matters, 2019.

SIQUEIRA, Domingos Sávio; SOUZA, Juliana. Inglês como Língua Franca e a esquizofrenia do professor. Estudos Linguísticos e Literários, n. 50, p. 31-64, 2014.

SIQUEIRA, Domingos Sávio. Inglês como Língua Franca não é uma zona neutra, é zona transcultural de poder: Por uma descolonização de concepções, práticas e atitudes. Revista Línguas & Letras, v. 19, n. 44, p. 93-113, 2018.

TEIVE, G. M. Uma vez normalista, sempre normalista: cultura escolar e produção de um habitus pedagógico (Escola Normal Catarinense - 1911/1935). Florianópolis: Insular, 2008.

WHAT would you like? Learning English for Kids/Inglês para niños. [S.I.:s.n.], 2018. 1 vídeo (4 min). Publicado pelo canal Albany School of English. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fq7a6TT2PpE. Acesso em: 21 set. 2020.

WOULD you like some…? Food Vocabulary/English speaking practice/ESL/EFL/ELL. [S.I.:s.n.], 2017. 1 vídeo (ca. 5 min). Publicado pelo canal Mark Kulek. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HRtAgS6RIDA. Acesso em: 21 set. 2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

DE LIMA, Jane Helen Gomes; SÁVIO, Gislane; PERUCH ROSSO, Graziela Pavei. English as a Lingua Franca (ELF) and the teaching-learning of the English language in a municipal elementary school in pandemic times: a report on English teaching-learning practices. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 269–282, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18346. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/18346. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê O (Re)inventar da Educação em Tempos de Pandemia