When access is the least of the problems: the right to quality school space

Authors

  • Rosimar Serena Siqueira Esquinsani Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16944

Keywords:

Right to education, Public school, School space, Infrastructure. Quality.

Abstract

The text starts from the following premise: winning a place in the public school is part of the right to education, but that right will only be complete if  is accompanied by quality references, among which, an adequate infrastructure. To problematize the quality of the school space, it presents as a backdrop, part of the data published by UNESCO research (ALVES; XAVIER, 2019) on the infrastructure of schools. Methodologically, it is an analytical-reconstructive text with a bibliographic basis (thematic review), and census information. The text poses the issue of quality, in education, as a political theme, which runs through adequate spaces, with a minimum of infrastructure, hygiene and safety. It concludes that the achievement of a right is not detached from contextual and objective conditions that guarantee its effectiveness, beyond declarations and intentions. Therefore, it is necessary to go beyond the vacancy: guarantee permanence, academic success and a minimum (dignified) standard of quality in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação

Programa de Pós-Gradução em Educação - Universidade de Passo Fundo/UPF

References

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; XAVIER, Flavia Pereira. (Coord.). Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil - indicadores com dados públicos e tendências de 2013, 2015 e 2017. – Brasília: UNESCO, 2019. 122 p.

BID/Banco Interamericano de Desarrollo División de Educación. Notas Técnicas: Infraestructura Escolar y Aprendizajes en la Educación Básica Latinoamericana: Un análisis a partir del SERCE. Jesús Duarte Carlos Gargiulo Martín Moreno. Maio de 2011. Disponível em [http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=36201660]

BOTO, Carlota. A educação escolar como direito humano de três gerações: identidades e universalismos. Educação & Sociedade, Campinas, SP, CEDES, n.92, v.26, Número Especial, 2005.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 9. 394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 ago. 2019.

BRASIL, Sinopse Estatística da Educação Básica de 2019 (http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica), 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 10 ago. 2019.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação Básica no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p.169-201. Set-dez., 2002.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262. 2002b

CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v.23, n.3, p. 483-495, set./dez. 2007

CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação como Desafio na Ordem Jurídica. In: 500 anos de Educação no Brasil, p. 567-584. Org: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes e VEIGA, Cynthia Greive - 5.Ed.; 2.reimp - Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FRANÇA, D.M.C. (et. all). Implementação do plano de ações articuladas em municípios da Paraíba. IN: FARENZENA, N. (org.). Implementação de Planos de Ações Articuladas Municipais: Uma avaliação em quatro estados brasileiros. Pelotas: Ed. Gráfica Universitária/UFPEL, 2012, p. 65-90.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação. 2005, n.28, pp. 5-23.

SOARES, José Francisco. O direito à educação no contexto da avaliação educacional. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 141-152, maio/ago. 2016

SORDI, M.R.L.; LUDKE, M. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v.14, n. 2, p.313-336, jul. 2009.

Published

2020-08-28

How to Cite

ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. When access is the least of the problems: the right to quality school space. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 22–35, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16944. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/16944. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação como Direito Humano e Social