Degree in Rural Education: space to guarantee humanand social rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.16901

Keywords:

Inclusion, Exclusion, Right.

Abstract

Educational policies are formulated by the Ministry of Education and, once created, they become a social commitment for the responsible bodies. Our study points out the role of the university when implementing a degree course in Education in the Field, whose responsibility is to include the subjects of the field and ensure their permanence in that space. Therefore, it is asked: When guaranteeing the entrance of academics to the university, is there a guarantee of permanence? Is the inclusion discourse questioned within the university? How has the university ensured these inclusion policies? In this sense, our study is based on the defense of Rural Education as a human and social right. It is considered that the university fulfills its role in the inclusion of these subjects, but does not guarantee their permanence in this space, therefore the right is guaranteed, with the inclusion discourse, but the action is segregating and excluding.

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Author Biography

Celia Beatriz Piatti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava, com especialização em Administração Escolar e Orientação Educacional. Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2006) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013). Coordenadora do grupo de estudos e pesquisa em formação de professores (GEPFORP). Professora da UFMS, lotada na Faed (Faculdade de Educação) atuando como docente no curso de Licenciatura em Educação do Campo-LeduCampo, do curso de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atualmente é coordenadora da linha de pesquisa - Processos formativos, práticas educativas, diferenças. É membro do Comitê Interno de Iniciação Científica da UFMS/PIBIC/PIBIC-AF/CNPq. Tem experiência na área de educação, atuando em ensino, pesquisa e extensão com os seguintes temas: Educação do Campo; Formação de professores e práticas educativas.

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Published

2020-08-28

How to Cite

PIATTI, Celia Beatriz. Degree in Rural Education: space to guarantee humanand social rights. Dialogia, [S. l.], n. 35, p. 182–199, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n35.16901. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/16901. Acesso em: 10 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação como Direito Humano e Social
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