Human rights education in times of crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.16827

Keywords:

Crisis, Education, Human rights

Abstract

The study aims to present reflections about Human Rights Education considering a context of permanent crisis of the State. The methodology is based on a qualitative approach and is an exploratory research that has as a method the survey and analysis of bibliographic sources. The results obtained show that this crisis hinders the decision-making process by extending difficulties to sectors such as social assistance, housing, health and education. It is in this scenario that it is considered fundamental importance to educate for human rights. This proposal of education, affirms the school as a place of access, guarantee and knowledge about human rights, thus aiming at the struggle for Social Justice and Human Dignity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Linda Carter Souza da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Educação

Luiz Gomes da Silva Filho, UFERSA

Ciências Humanas - Educação

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, 1980.

BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson. (Org). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. BORDONI, Carlo. Estado de Crise. Trad. Renato Aguiar. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

BOBBIO, Norberto. Liberalismo e democracia. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 2005.102p.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. - Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Porto Editora, 1994. p.47- 51.

BRASIL. Programa Mundial para Educação em Direitos Humanos. ONU. Brasília, 2012. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217350_por. Acesso em: 28 Out. 2019.

BRASIL. MEC. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Resolução Nº1 de 30 de Maio de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10889- rcp001-12&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 Mai. de 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: Out. 2019.

BRASIL. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, Secretaria de Assuntos Jurídicos da Casa Civil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm . Acesso em: 03 fev. 2020.

BRASIL. Caderno de educação em direitos humanos. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais, Brasília, 2013.

CANDAU, Vera Maria. Et al. Educação em Direitos Humanos e formação de professores(as). 1 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

COMPARATO, Fábio Konder. A Afirmação Histórica dos Direitos Humanos. São Paulo: Editora Saraiva, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo.. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GAZIER, Bernard. A Crise de 1929. Porto Alegre: L&PM Editores, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antônio Carlos.Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. D.; BARIZÃO, D. F. A crise econômico-financeira de 2008/2009 e seu impacto no Brasil. Revista Horizonte Científico. 6(1), 2012.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan S.A, 1988.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 6 ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1988.

HOBSBAWN, Eric. Era dos extremos: o breve século XX:1914-1991. Trad. Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das letras, 1995.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escola. trad. Lúcia Mathilde Endlich orth. 7.ed. Petrópolis - RJ. Vozes, 1986.

MAGDENZO, Abraham. Educación em Derechos Humanos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2005. IN: CANDAU, Vera Maria; PAULO, Iliana; ANDRADE, Marcelo; LUCINDA, Maria da Consolação; SACAVINO, Susana; AMORIM, Viviane. Educação em Direitos Humanos e formação de professores(as). 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MICHAELIS. Dicionário da Língua Portuguesa. Disponível: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/crise/. Acesso em: 29 Out. 2019.

MONTEIRO, Denise Mattos. Introdução à história do Rio Grande do Norte. 3. ed. Natal: RN: EDUFRN, 2007.

SAVIANI, Demerval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2013.

TOURAINE, Alain. Após a crise: a decomposição da vida social e o surgimento de atores não sociais. Trad. Fracisco Morás. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

Published

2020-12-22

How to Cite

SILVA, Linda Carter Souza da; FILHO, Luiz Gomes da Silva. Human rights education in times of crisis. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 470–483, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.16827. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/16827. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos