O ensino-aprendizagem do gênero resenha crítica na universidade.

Authors

  • Maria Christina da Silva Firmino Cervera Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.v9i1.1468

Abstract

With contributions in teaching of languages imprint interactionist socIodiscursivo, where gender is considered instrument, Dolz & Schneuwly (1998), the objective of this paper is to present part of my Masters dissertation on the analysis of a critical review carried out by initial and final a university student after the application of a sequence of didactic genre, as regards capacity for language, from a sequence of didactic genre critical review prepared and inspired by Machado, Abreu-Lousada & Tardelli, 2004a and applied to university. Keywords: teaching-learning, Interactionism sociodiscursivo, gender, teaching sequence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Christina da Silva Firmino Cervera, Universidade Nove de Julho

BRONCKART, J. P. (2006) Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. (Organizado por Anna Rachel Machado, Maria de Lourdes Meirelles Matencio). São Paulo: Mercado de Letras. ___________. (2004) Pourquoi et comment analyser l’agir verbal et non verbal en situation de travail? In J. P. Bronckart & Groupe LAF, Agir et discours em situation de travail, cahiers de la Section des Sciences de l´Education de l´Université de Genève, 103, Université de Genève. ____________. (2003) Gêneros textuais, tipos de discursos e operações psicolingüísticas. (Trad. Rosalvo Pinto). Revista de Estudos da Linguagem v. 11. p. 49-69. ____________. (1997) Atividade de linguagem, textos e discursos: por um Interacionismo sociodiscursivo. (Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha). São Paulo, EDUC, 2003. DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. (2001) Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128. ____________; SCHNEUWLY, B. (1998) Pour un enseignement de lóral: initiation aux genres formels à l’école. Paris: ESF Éditeur. (Didactique du Français) ____________; PASQUIER, A.; BRONCKART, J-P. (1993) L’acquisition des discours: emergence d’une competence ou apprentissage de capacities langagières? ÈLA – Études de Linguistique Appliquée, n.92. p.23-37. MACHADO, A.R. (2005) A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, J.L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.) Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola. p. 237-259. ______________. (2004) A formação de professores como locus de construção de conhecimentos científicos. In: MAGALHÃES, M. C. C (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: Linguagem e reflexão. Campinas: Mercado de Letras. p. 225-250. (As faces da Lingüística Aplicada). _____________ ; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI, L.S. (2004a) Resenha. 2. ed. São Paulo: Parábola.

Published

2011-06-21

How to Cite

FIRMINO CERVERA, Maria Christina da Silva. O ensino-aprendizagem do gênero resenha crítica na universidade. Dialogia, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 13–24, 2011. DOI: 10.5585/dialogia.v9i1.1468. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/1468. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos