The children’s education policy in Alagoas: counterpoints of the legitimation of a right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.11495

Keywords:

Educational policy. Child education. Municipalization.

Abstract

This study aims at the education policy for children in the state of Alagoas, considering how the right to education of children aged 0 to 5 years has been instituted, based on the current legal instruments, the municipalization policy and the resulting care. The theoretical-methodological approach adopted is of a bibliographic and documentary nature, through which the historical, cultural and political foundations that guide the educational policies for early childhood in this State are discussed. The conclusions are that in Alagoas, child education has not been duly prioritized by the responsible public power violating the constitutional right to education and care of children from 0 to 5 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Cristina do Prado, Universidade Federal de Alagoas

Pós-doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas. Maceió, AL – Brasil
ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8226-2466

Idnelma Lima da Rocha, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Núcleo de Desenvolvimento Infantil - CEDU/UFAL. Maceió, – AL – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3139-2233

References

ALAGOAS. Plano Estadual de Educação 2015-2025. Maceió: 2015. (Versão preliminar).

ANDRADE, L. B. P. de. Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. (Coleção PROPG Digital - UNESP). ISBN 9788579830853. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/109136 Acesso em: 20 nov. 2018.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA 2018. PNAD contínua. Ed. Moderna. 2018. Anual. Disponível em: https://docplayer.com.br/113475603-Anuario-brasileiro-da-educacao-basica-pnad-continua.htmlAcesso em: 03 dez. 2018.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. 2014.

CAMPOS, M. M. A legislação, as Políticas nacionais de educação infantil e a realidade: desencontros e desafios. In: MACHADO, M. L. de A. (org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002.

DIÓGENES, E. M. N. Análise das bases epistemológicas do campo teórico da política educacional. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n.2, p.333-353, jul./dez. 2014.

HADDAD, L. A trajetória da educação infantil em quatro ciclos. In. XAVIER, M. E. S. P. (org.) Questões de educação escolar: histórias, políticas e práticas. Campinas, SP: Alínea, 2007.

HADDAD, L. Avanços e tensões nas políticas de integração dos sistemas de educação e cuidado infantil: um panorama internacional. In: Seminário Perspectivas internacionais na educação da infância. Universidade de Évora, 2017.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostragem Domiciliar. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.

INEP. Censo Escolar, 2017. Brasília: MEC, 2017.

KRAMER, S. Infância, Estado e sociedade no Brasil. In: Conferência Brasileira de Educação, 5. Brasília, DF, 1988. Anais [...] Brasília, DF: MEC, 1988. p.199-206.

ROCHA, I. L. da; SILVA, S. A.; SANTOS, M. F. B. A política de educação infantil em alagoas pré e pós fundeb: contrapontos entre a garantia e a negação do direito à educação. In: X Educon, Aracaju, SE, 2016. Anais [...]. Aracaju, SE: UFS, 2016. Volume 10, n. 01, p.1-13.

ROSEMBERG, F. Organizações multilaterais, Estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.115, p.25-63, jan./mar. 2002.

SILVA, E. M. A Educação Infantil em Alagoas: (Re) Construindo Suas Raízes. Maceió: Edufal, 2009.

Published

2019-04-30

How to Cite

PRADO, Edna Cristina do; ROCHA, Idnelma Lima da. The children’s education policy in Alagoas: counterpoints of the legitimation of a right. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 101–110, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.11495. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/11495. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Educação Infantil, Formação de Professores, Práticas Pedagógicas e Políticas Públicas