Continuing education and teaching work: methodology based on historical-critical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18124

Keywords:

Continuing education, Didactic work, Historical-critical pedagogy.

Abstract

The purpose of study was to analyze and make some considerations about aspects of the didactic work, educational interaction, pedagogical resources and school space during the training process of the physical education teachers of the Municipal Education Network of Campo Grande / MS (REME). During the pedagogical accompaniment of REME physical education teachers, by the team of physical education teachers and technicians of the Management of Primary and Secondary Education of the Municipal Campo Grande / MS, there were the following problems: difficulty of REME teachers in the organization and systematization of lesson plans, establishment of objectives related to didactic work, explanation of the methodology used and evaluation procedures - the use of evaluation instruments and categories evaluated. Continuing education on the basis of historical-critical pedagogy, according to the aforementioned steps, were shown to be significant, in order to introduce methodologically the subject of school planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kleiton Ramires Pires Bezerra, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS. Professor da REME.

References

ALVES, Gilberto Luiz. O Trabalho Didático na Escola Moderna: Formas Históricas. Campinas: Autores Associados, 2005.

CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ed. Ática, 2000.

GASPARIN, João Luiz. Nós da Educação - Organização do Trabalho Pedagógico - Parte 3. Produção: TV Paulo Freire, 2008. Duração: 20min33s. Disponível em: http://www.

educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/video/showVideo.php?video=13783. Acesso em: 05 de set. 2020.

GASPARIN, João Luiz. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

LEAL, Regina Barros. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Buenos Aires, v. 37 n. 03, p. 1-7, 2005. Disponível em: https:

//rieoei.org/RIE/article/view/2705. Acesso em: 05 de set. 2020.

REME. Secretaria Municipal de Educação. Programa Educação em foco: múltiplas dimensões da formação continuada, 2017-2020. Campo Grande-MS, [s.n.], 2017.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula: São Paulo. Libertad. 2002.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2020-12-17

How to Cite

BEZERRA, Kleiton Ramires Pires. Continuing education and teaching work: methodology based on historical-critical pedagogy. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 48–59, 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n2.18124. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/18124. Acesso em: 12 nov. 2024.