The Strategic Management Practice in an Online Experiential Learning Laboratory

Autores

  • Sheila Serafim da Silva Universidade de São Paulo - USP
  • Renata Giovinazzo Spers Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP
  • Murilo Alvarenga Oliveira Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Adalberto Americo Fischmann Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v18i3.2754

Palavras-chave:

Strategic Management, Active Method, Management Education, Online Management Laboratory (OML), Business Game

Resumo

Objective: Managing strategically is a challenge of management practice. It is important that business schools offer an education that can prepare managers to act strategically in organizations. The Online Management Laboratory (OML) is a management education model that combines virtual and face-to-face education using elements of strategic management in the teaching and learning process. This study aims to analyze the opinion of participants exposed to this model to know how much it has contributed to the learning of the strategic management process.

Method: We adopted a qualitative approach with in-depth interviews with 29 participants of the model. Data processing was performed through content analysis (Bardin, 2011).

Originality / Relevance: The importance of OML is based on literature that identifies the limitations of traditional methods of education. A model that complements the expository method with experiential activity in online environment gives meaning to the learning of strategic management.

Results: The results indicated that the stages of formulation and implementation of strategic management were the most applied by participants in the business game, to the detriment of the control stage. It was possible to verify that the emergent strategies were more frequent than the deliberate strategies and that the participants learned from the mistakes in the decision making.

Theoretical / methodological contributions: The study contributed to advances in strategic management, reinforcing that active method such as simulation and business play can be used in an online environment to promote the learning of strategic management in a dynamic and meaningful way.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Sheila Serafim da Silva, Universidade de São Paulo - USP

Doutoranda em Administração pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP, São Paulo, (Brasil). Professora Assistente no Programa de Estudos do Futuro (PROFUTURO) e assistente docente no Programa de Gestão Estratégica de Pessoas (PROGEP), ambos da Fundação Instituto de Administração - FIA, São Paulo.

Renata Giovinazzo Spers, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP

Doutora em administração pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP, São Paulo, (Brasil). É Professora Associada do Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP.

Murilo Alvarenga Oliveira, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP, São Paulo, (Brasil). É professor Adjunto do Depto de Administração da Universidade Federal Fluminense - UFF. (Pólo Universitário de Volta Redonda) ICHS UFF PUVR. É coordenador do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu no Mestrado Profissional em Administração da UFF (MPA-VR) e atua como professor e orientador.

Adalberto Americo Fischmann, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, (Brasil). Pós-doutorado na Manchester Business School - UK, Inglaterra. Professor Titular da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP, São Paulo.

Downloads

Publicado

25.07.2019

Como Citar

Silva, S. S. da, Spers, R. G., Oliveira, M. A., & Fischmann, A. A. (2019). The Strategic Management Practice in an Online Experiential Learning Laboratory. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 18(3), 382–396. https://doi.org/10.5585/ijsm.v18i3.2754

Edição

Seção

Artigos