Search for marketing and strategy in key international journal: a bibliometric publications study on the XXI Century

Authors

  • Luiz Antonio de Camargo Guerrazzi Mestrando em Administração na Universidade Nove de Julho
  • Marcelo Moll Brandão Professor do programa de pós-graduação da Universidade Nove de Julho
  • Henrique de Campos Junior Professor do CGA EAESP-FGV
  • Carlos Eduardo Lourenço Professor da FGV-EAESP

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v14i1.2200

Keywords:

marketing, estratégia, estudo bibliométrico, análise de cocitação, análise fatorial.

Abstract

This bibliometric study investigates Marketing and Strategy association in twenty relevant academic journals, divided equally between both fields. The methods used to identify the most influential studies; the most common conceptual approach and how researches from both areas evolved in the first fourteen years of the 21st century were citation and cocitation network analysis, exploratory factor analysis (EFA) and metric multidimensional scaling (MDS). Sample size was comprised of 5,270 articles, embodying over 130,000 citations, which had a relevant conceptual influence on the Resource Based View (RBV), Knowledge Based View (KBV), Transaction Cost Theory (TCT) and competitive strategy of the Industrial Organization (IO). Uppermost cited references were clustered in three factors, representing the theoretical approach used when both disciplines are compiled. The results showed: a) meaningful increase on the number of papers encompassing both areas in Marketing journals; b) RBV, TCT and IO as the most used Strategic themes to connect with Marketing and c) the overall most cited studies in the period of analysis. Guidelines for future research are provided for further investigation on the combination of Marketing and Strategy, identifying possible gaps to be covered.

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Author Biographies

Luiz Antonio de Camargo Guerrazzi, Mestrando em Administração na Universidade Nove de Julho

Graduado em engenharia de produção pela Escola Politécnica da Universidade de S. Paulo e pós-graduado em finanças e marketing pela EAESP - FGV. Possui experiência executiva em áres de planejamento industrial e comercial em empresas como Duratex e Itautec.

Marcelo Moll Brandão, Professor do programa de pós-graduação da Universidade Nove de Julho

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo (1995), mestrado em Ciências Contábeis pela FUCAPE (2006) e doutorado em administração pela EAESP/FGV (2012). Professor das disciplinas de estratégia empresarial e comportamento do consumidor no varejo do mestrado e doutorado do PPGA UNINOVE

Henrique de Campos Junior, Professor do CGA EAESP-FGV

Possui graduação em Administração pela FEA-USP (2000), especialista em Marketing pela ESPM-SP (2003), mestrado em Administração pela EAESP-FGV (2007) e doutorado em administração pela EAESP-FGV (2014). Professor das disciplinas de Marketing Mix e Métricas de Marketing do curso de graduação em Administração de Empresas da EAESP-FGV.

Carlos Eduardo Lourenço, Professor da FGV-EAESP

Possui graduação em Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de São Carlos (1995) e mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005). Professor do curso de graduação em Administração de Empresas da FGV-EAESP e de diversos cursos de Pós-Graduação. Tem experiência executiva na área de Marketing e Marcas, Gestão de Negócios, Planejamento Estratégico e Relações Públicas em empresas como 3M, Avery Dennison e Chery Motors do Brasil. 

Published

01.03.2015

How to Cite

Guerrazzi, L. A. de C., Brandão, M. M., Campos Junior, H. de, & Lourenço, C. E. (2015). Search for marketing and strategy in key international journal: a bibliometric publications study on the XXI Century. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 14(1), 07–27. https://doi.org/10.5585/ijsm.v14i1.2200

Issue

Section

Perspectives