Internationalization of Small and Medium Enterprises in High Impact Factor Administration Journals: 2000-2008<Br>Http://Dx.Doi.Org/10.5585/Riae.V9i3.1692

Authors

  • Giancarlo Gomes Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Amelia Silveira Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Mohamed Amal Universidade Regional de Blumenau - FURB

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v9i3.1692

Keywords:

Scientific production, Internationalization, Small and Medium Enterprises - SME.

Abstract

The article analyzed the scientific output of the Internationalization of Small and Medium Enterprises (SME) within four international journals between 2000-2008, through: exploratory research; qualitative methods; documentary analysis; and purposeful sampling. 26 articles were analyzed, considering their research objectives, theoretical frameworks, adopted methodologies and their principal contributions to the subject. It was acknowledged that these papers aspired to understand, analyze, interpret and identify the reasons and importance of the internationalization of SME. The Uppsala model was referenced in a number of polls, and principally presented the quantitative method. The main topics discussed were: the importance of social capital and networks in their internationalization and global alliances; management skills and personal skills of managers; distribution channels; the relationship between performance and size of the international organization; in addition to the role of experience abroad.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giancarlo Gomes, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Graduação em Administração pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2004). Mestrado em Administração pela Universidade Regional de Blumenau (2009). Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing.

Amelia Silveira, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Mestre em Administração (UFSC) e Doutor em Ciências da Comunicação (ECA/USP). Pós-Doutor em Ciências da Informação (Universidad Complutense de Madrid) e em Administração (FEA/USP). Professor Titular da UFSC (Aposentado). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Curso de Doutorado em Ciências Contábeis e Administração da FURB.Atua, principalmente, nas áreas de Estratégia, Administração Universitária e Ensino Superior, e Empreendedorismo.

Mohamed Amal, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Graduação em Ciências Econômicas pela Université Hassan II de Casablanca (1985) , especialização em Comércio Exterior e Negócios Internacionais pelo Fundação Universidade Regional de Blumenau (1997) , mestrado em Economia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) . Atualmente é professor titular do Fundação Universidade Regional de Blumenau, Membro de corpo editorial da Revista de Negócios, Revisor de periódico da Revista de Negócios e Revisor de periódico da Latin American Business Review (Binghamton). Tem experiência na área de Economia. Atuando principalmente nos seguintes temas: Investimento externo direto, Empresas multinacionais, Panel data, Determinantes.

Published

28.01.2011

How to Cite

Gomes, G., Silveira, A., & Amal, M. (2011). Internationalization of Small and Medium Enterprises in High Impact Factor Administration Journals: 2000-2008<Br>Http://Dx.Doi.Org/10.5585/Riae.V9i3.1692. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 9(3), 112–138. https://doi.org/10.5585/ijsm.v9i3.1692

Issue

Section

Articles