Proposition and test of an explanatory model of innovation perception and it´s consequences

Autores/as

  • Murilo Junio Rezende Pereira Universidade de Coimbra
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Centro Universitário UNA / Centro Universitário de Belo Horizonte - UniBH
  • Gustavo Quiroga Souki Centro Universitário UNA
  • Nina Rosa da Silveira Cunha Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.16382

Palabras clave:

Innovation, Innovations Adoption Model, Perceived Innovation, Fan Loyalty Program, Soccer.

Resumen

Objective: To propose and test a theoretical model to measure the innovation perception and the intention to renew the consumer’s annuity of its members.

Method: A survey was carried out with fans of soccer clubs from all over Brazil and a sample of 883 elements was obtained. Data were analyzed using multivariate statistical techniques and structural equations modeling, attempting to validate the proposed model at the level of the scales used and the nomological chain.

Originality/Relevance: Model development for an innovation perception by consumer’s measurement, as well as the verification and test. This study provide club managers with information on the variables that impact the perception and behavior of the fans will lead to the clubs better strategic planning in the quest to make the club a profitable organization.

Results:Tested model has shown that the benefits provided by the Fan Loyalty Program generate a innovation perception triggering the perception of this products values. Perceived innovation and value positively impact the member's satisfaction, which leads them to renew the program annuity.

Theoretical/Methodological Contributions: the innovations incorporated in the sporting sector are new actions that have the need for a models establishment that can support the manager’s decision process. Researchers should establish a continuing effort to comprehend how the perception of innovative products impacts consumers, which is important to assess the innovative products diffusion, not only by their past behavior, but also by future behavior intention, one of the present study objects.

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Biografía del autor/a

Murilo Junio Rezende Pereira, Universidade de Coimbra

Doutorado em andamento em Doutoramento em Gestão - Ciência Aplicada a Decisão. Universidade de Coimbra, UC, Portugal.Mestrado profissional em MESTRADO PROFISSIONAL EM ADMINISTRAÇÃO. Centro Universitário UNA, UNA, Brasil.Especialização em Pós Graduação Controladoria e Auditoria. (Carga Horária: 432h). Centro Universitário UNA, UNA, Brasil. Graduação em Administração de Empresas.Centro Universitário UNA, UNA, Brasil.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Centro Universitário UNA / Centro Universitário de Belo Horizonte - UniBH

Professor Adjunto do Centro Universitário UNA.Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais.Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais.Especialista em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC - MG.Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa - MG.

Gustavo Quiroga Souki, Centro Universitário UNA

Professor Adjunto do Centro Universitário UNA.Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras - MG.Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras - MG.Especialista em Informática na Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras - MG.Bacharel em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Minas Gerais

Nina Rosa da Silveira Cunha, Universidade Federal de Viçosa

Professora Titular da Universidade Federal de Viçosa - MG.Doutora em Economia Rural pela Universidade Federal de Viçosa - MG.Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais.Bacharel em Direito pela Universidade de Itauna - MG.

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Publicado

2019-10-01

Cómo citar

Pereira, M. J. R., Moura, L. R. C., Souki, G. Q., & Cunha, N. R. da S. (2019). Proposition and test of an explanatory model of innovation perception and it´s consequences. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 18(4), 25–50. https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.16382

Número

Sección

Artigos