Brand love in sport marketing: proposition of a relational model of emotional and affective attachments for the fan membership programs

Authors

  • Plínio Rafael Reis Monteiro UFMG
  • Pâmela de Souza Dias UFOP
  • Luiz Carlos Carvalho UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v18i2.3752

Keywords:

Brand love, Sport marketing, Fan membership programs, Customer value

Abstract

Objective: The present study aims to identify how loyalty programs of the Socio Fans type, act as fosters of stronger emotional and affective ties between fans and their teams, from the point of view of the concepts of value, brand love, satisfaction and loyalty.

Method/approach: A descriptive quantitative research was carried out from an online questionnaire that addressed the constructs of the research problem. The sample was statistically treated using multivariate techniques, with emphasis on exploratory factorial analysis and the modeling of structural equations.

Main Results: The data indicated that the fans who perceive more benefits in the program are more satisfied with their experience and thus tend to participate more actively in various activities associated with the team.

Theoretical contributions: Among the various managerial measures adopted recently in teams national, we have the growing professionalism and the tendency to treat the team as a brand, seeking to increase the loyalty of its fans. In this sense, the study contributes by showing that a higher perceived value determines the growth of the intention to acquire or associate with the PST and the satisfaction with the experience positively impacts the positive communication about the program.

Relevance/Originality: The study brought contributions to academics and managers about the benefits of offering relationship programs in the context of football. It is also characterized as relevant research for Sports Marketing, presenting significant information for academics of the sports field.

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Author Biographies

Plínio Rafael Reis Monteiro, UFMG

Doutor em Administração com experiência profissional e docente em análise, pesquisa e inteligência de mercado, com vivência em aplicar modelagem estatística e estratégia de negócios no desenvolvimento de soluções aplicadas, já tendo assessorado diversas empresas e organizações nacionais e internacionais. Como empreendedor e administrador tem experiência em diferentes setores, com destaque para cargos de gestão em cursos de graduação e pós-graduação de instituições públicas e privadas. Como pesquisador acadêmico colabora em núcleos de pesquisa de diferentes Instituições de Ciência e Tecnologia (ICTs), mas notadamente pela concepção e coordenação do Núcleo de Tecnologias Inovadoras em Marketing & Empreendedorismo (TIME UFMG). Publicou 38 artigos em periódicos especializados e 59 trabalhos em eventos, tendo recebido o prêmio de melhor artigo de marketing em congresso internacional (CLADEA 2005), além de receber a indicação ao prêmio de melhor artigo no Encontro de Marketing da ANPAD (2010). Atualmente é professor dedicação exclusiva, no CEPEAD/CAD/UFMG, pesquisando nas áreas de marketing, estratégia e inovação.

Pâmela de Souza Dias, UFOP

Mestra em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG (2015-2017). Bacharelanda em Administração Pública pela Universidade Federal de Ouro Preto (2016- atual) na modalidade à distância e licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Lavras-UFLA (2009-2013). Possui experiência profissional como professora no ensino superior (2016/2) e na educação básica (2014/2). Atuou como membra do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência-PIBID (2011-2013) com desenvolvimento de projetos com alunos do ensino fundamental I.É participante do Núcleo de Tecnologias Inovadoras em Marketing & Empreendedorismo (TIME UFMG). Atua e possui publicações nas áreas de Marketing, Marketing esportivo, Comportamento do consumidor, Imagem corporal e Educação Física escolar.

Luiz Carlos Carvalho, UFMG

Possui especialização em Gestão Estratégica pela UFMG.

Published

2019-04-01

How to Cite

Monteiro, P. R. R., Dias, P. de S., & Carvalho, L. C. (2019). Brand love in sport marketing: proposition of a relational model of emotional and affective attachments for the fan membership programs. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 18(2), 54–76. https://doi.org/10.5585/remark.v18i2.3752