Strategic Marketing Plan: Proposal for a Theoretical Analysis

Authors

  • Gustavo Barbieri Lima FEARP - Universidade de São Paulo
  • Dirceu Tornavoi de Carvalho FEARP - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v10i2.2188

Keywords:

Marketing, Marketing Plan, Strategy.

Abstract

The importance of the Marketing Plan for the strategic management of enterprises has been the center of academic debates. The plan can be considered as a formal and organized document, in which the objectives of organizational marketing are clearly described as well as the strategies to achieve them. Included in the plan is the budget of activities that involve the marketing mix (product, price, place/ distribution and promotion) management analyzed under the point-of-view of the marketing environment (PEST – political-legal, economic, social e technological). This article proposes to elaborate an academic literature review regarding strategic marketing plan, based on the literature about this subject, intending to contribute to the knowledge in this field of study and to analyze comparatively the models of marketing plan studied. A bibliographic review about Marketing Plan to develop this study was conducted. It is considered relevant to mention the importance of the marketing plan as a tool to direct the marketing strategies of enterprises inserted 

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Author Biographies

Gustavo Barbieri Lima, FEARP - Universidade de São Paulo

 Mestre em Administração - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade – Universidade de São Paulo.  Pós Graduado em Marketing (Master of Business Administration) – Fundace – FEARP – Universidade de São Paulo.  Bacharel em Administração de Empresas – Habilitação em Comércio Exterior - Universidade Paulista, campus Ribeirão Preto – SP.  Pesquisador: Membro do Grupo de Pesquisa MARKINTEC – Marketing, Tecnologia e Negócios Internacionais - FEARP – USP (03/ 2003 - Atual).  Pesquisador: Grupo de Estudos em Inovação e Internacionalização de Empresas – FEARP – USP.  Áreas de interesse em pesquisa: Marketing, Estratégias de Marketing, Marketing Internacional, Negócios Internacionais.  Experiência profissional em empresas na área de comércio internacional e marketing.  Autor/ Co-autor de artigos científicos apresentados em congressos nacionais e internacionais e publicados em revistas especializadas indexadas. • Endereço: Rua Conde Afonso Celso, 424 – Jardim Sumaré Ribeirão Preto – S.P. – CEP: 14025-040 • Telefone: (16) 3623-1713 • Fax: (16) 3623-1010 * Cel.: (16) 81460186

Dirceu Tornavoi de Carvalho, FEARP - Universidade de São Paulo

• Professor Livre Docente de Marketing - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade – campus Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo. • Mestre e Doutor em Administração pela FEA – Universidade de São Paulo. • Pós-graduado em comércio eletrônico e marketing - Vanderbilt University, EUA. • Professor visitante e pesquisador na Inholland University – Holanda. • Graduado em Engenharia Mecânica – Unicamp – Universidade de Campinas. • Coordenador e Pesquisador do Markintec – Marketing, Tecnologia e Negócios Internacionais – FEARP - USP. • Pesquisador: Grupo de Estudos em Inovação e Internacionalização de Empresas – FEARP - Universidade de São Paulo (01/2010 – Atual). • Autor/ Co-autor de artigos publicados em congressos nacionais e internacionais e revistas científicas indexadas. • Coordenador do Curso MBA Marketing – Fundace – FEARP – Universidade de São Paulo. • Experiência executiva por 8 anos em empresas nacionais e multinacionais. • Pesquisador de mercado e consultor de empresas, tendo realizado projetos em empresas dos ramos de saúde animal, genética animal, telefonia, serviços de hotelaria, software, serviços de alimentação rápida, distribuição de calçados, varejo de eletrodomésticos, etc. • Linhas de interesse em pesquisa: Marketing, Pesquisa de Marketing, Comportamento do Consumidor, Negócios Internacionais. • E-mail: dirceu.tornavoi@gmail.com • Endereço: Avenida dos Bandeirantes, 3900 – Monte Alegre 14040-900 – Ribeirão Preto – S.P. Sala: 69 • Telefone/ Fax: (16) 3602-3905

Published

2011-12-06

How to Cite

Lima, G. B., & Carvalho, D. T. de. (2011). Strategic Marketing Plan: Proposal for a Theoretical Analysis. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 10(2), 163–187. https://doi.org/10.5585/remark.v10i2.2188