Consumer Attitudes Associated to Consumption of Cosmetic Brands

Authors

  • Célio Gomes de Lima Júnior Universidade de Fortaleza
  • José Sarto Freire Castelo Universidade de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v17i4.3892

Keywords:

Consumer Attitudes. Implicit Association Test. Cosmetic Brands.

Abstract

Objective: The objective of this study is to verify the predictive validity of implicit and explicit attitudes to explain the relationship between attitude and consumer behavior towards two brands of cosmetics (Mary Kay TimeWise and Natura Ekos).

Method: Two tests are designed to measure attitudes (implicit and explicit) of the participants. Finally, each of them performs a simulation task of buying by computer. A multiple linear regression is used to identify whether the results of the Implicit Association Test (IAT) and the explicit attitude measurement scale are statistically effective in predicting the simulated consumption behaviors.

Relevance/Originality: Relevant research to improve the measurement of consumer attitudes, since this study also makes use of the implicit measures, considering the attitudes of consumers without them being aware of their answers, since these attitudes will also guide their intentions of consumption.

Results: The two measures of attitude indicate more preference for the environmentally friendly brand, also revealing that the two scales were statistically useful in predicting consumer behavior, with IAT being the variable with the greatest predictive capacity.

Contributions: The study of implicit attitudes brings practical and methodological contributions to the study of consumer behavior, since it considers not only verbal discourse, but also automatic processes, underlying the consciousness, as the implicit states reducing the bias of social acceptance in the responses explicit.

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Author Biographies

Célio Gomes de Lima Júnior, Universidade de Fortaleza

Possui graduação em Administração (UFC / 2013) e em Análise e Desenvolvimento de Sistemas (Estácio / 2015), especialização em Gestão Financeira e Tributária (FFB / 2017) e atualmente é mestrando em Administração de Empresas (UNIFOR / 2017). Tem experiência em Administração de Empresas com ênfase na Gestão Financeira. Os assuntos de interesse profissional e acadêmico incluem Finanças Corporativas e Comportamento do Consumidor.

José Sarto Freire Castelo, Universidade de Fortaleza

Possui Doutoramento em Gestão com ênfase na área de Marketing pela Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra. Atuou como Assessor da Diretoria daConfecções Guararapes S.A., Gerente Comercial da Quimindústria S.A. (Hidracor) e também como Coordenador do Curso de Administração da Universidade de Fortaleza.Atualmente é Professor Adjunto IV, leciona as disciplinas de Marketing Estratégico no Mestrado Profissional de Administração (MPA), Gestão Estratégica de Marcas(Branding) e Marketing Estratégico no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) inserido na linha de pesquisa das Estratégias Organizacionais (ESO), sendo também membro titular representante do Centro de Comunicação e Gestão no Comitê de Ética e Pesquisa na Universidade de Fortaleza.

Published

2018-09-10

How to Cite

Lima Júnior, C. G. de, & Castelo, J. S. F. (2018). Consumer Attitudes Associated to Consumption of Cosmetic Brands. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 17(4), 561–574. https://doi.org/10.5585/remark.v17i4.3892