The Use of Photo-Elicitation in Marketing Research

Authors

  • Katherine Braun Galvão Bueno Sresnewsky Universidade de São Paulo
  • Andres Rodriguez Veloso Universidade de São Paulo
  • Ana Akemi Ikeda Universidade de São Paulo
  • Rodolfo Rodrigues Rocha Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5585/bmj.v17i6.3748

Keywords:

Qualitative Research. Marketing Research. Photo-elicitation.

Abstract

Research proposal: To present an overview of the use of photo-elicitation in marketing studies and to guide future researchers about the use of audiovisual methods.

Methodology/approach: This work has an exploratory approach and, to give more robustness to the theoretical revision, a bibliometric research was carried out.

Main results: The results indicate that photo-elicitation is applied in conjunction with other research techniques, with greater use in the self-driven format associated with in-depth interviews. The use of visual techniques is increasing, and also the use of software for better data analysis and presentation of results, which favors application in future marketing research.

Theoretical/methodological contributions: Since the researches that use photo-elicitation in marketing are diverse and multifaceted, this study intends to contribute in order to organize and classify them in a judicious way. This may help other researchers who wish to use photo-elicitation as a technique for collecting data in their studies.

Relevance/originality: Despite the wealth of information that audiovisual resources can provide, it is noted that there are still few authors in the field of marketing who are dedicated to such an application. This work collaborates with the discussions about techniques of data collection in marketing in the literature of research methodology.

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Author Biographies

Katherine Braun Galvão Bueno Sresnewsky, Universidade de São Paulo

Possui Mestrado em Administração pela FEA-USP e Graduação em Administração pela ESPM-SP. Como docente e pesquisadora os estudos são relacionados aos conteúdos de Gestão de Marketing, Marketing de Serviços, Varejo, Comportamento do Consumidor e Comunicação. 

Andres Rodriguez Veloso, Universidade de São Paulo

Professor Livre Docente da Universidade de São Paulo (2014) com a tese de livre docência: Análise de Conteúdo das Propagandas de Brinquedos no Brasil. Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2008) com a tese: Estratégias de Segmentação e Posicionamento Direcionadas para o Mercado Infantil. Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004) e Graduação em Administração pela Universidade de São Paulo (2001). Atua como Professor Associado do Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. Tem diversos livros, capítulos de livro, artigos em revistas e em congressos nacionais e internacionais. Tem como linha de pesquisa o estudo do Comportamento do Consumidor, com ênfase no Mercado Infantil.

Ana Akemi Ikeda, Universidade de São Paulo

Professora Titular da Universidade de São Paulo desde outubro de 2012. Livre-docente em 2000. Possui graduação em Administração pela Universidade de São Paulo (1982), mestrado (1988) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1994). Líder da Área de Marketing da FEA/USP (2015-2016). Vice-coordenadora do MBA Marketing da Fundação Instituto de Administração. É associada ao Business Association of Latin American Studies - BALAS e Academy of Marketing Science. Estudou na Loyola University - New Orleans/LA; ESSEC - França; Thunderbird, AZ e; Harvard, MA. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, planejamento de marketing e comportamento do consumidor.Bolsista Produtividade CNPQ1D.

Rodolfo Rodrigues Rocha, Universidade de São Paulo

Mestrando em Administração de Empresas com ênfase em Marketing pelo Programa de Pós-Graduação da FEA/USP. Possui graduação em Administração com Linha de Formação Específica em Marketing pelo Centro Universitário FECAP (junho/2015). Na graduação, apresentou excelente desempenho acadêmico, foi monitor da disciplina de Teorias de Administração e obteve nota máxima no Trabalho de Conclusão de Curso. Atua como Consultor de Marketing especializado no mercado musical, prestando serviços para empresas do setor. É monitor do MBA em Marketing da FIA.

Published

2018-09-20

How to Cite

Sresnewsky, K. B. G. B., Veloso, A. R., Ikeda, A. A., & Rocha, R. R. (2018). The Use of Photo-Elicitation in Marketing Research. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 17(6), 839–848. https://doi.org/10.5585/bmj.v17i6.3748