Business Ethics: International Analysis of Codes of Ethics and Conduct

Authors

  • Josmar Andrade Universidade de São Paulo - USP, São Paulo
  • Kavita Miadaira Hamza Universidade de São Paulo - USP, São Paulo
  • Duarte Miguek Xara-Brasil Instituto Politécnico de Setúbal

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v16i1.3529

Keywords:

Ethical Business Practice, Codes of Conduct, Business and Society, Cultural Differences, Communication.

Abstract

Codes of ethics and code of conduct formalize an ideal of expected behavior patterns to managers and employees of organizations, providing standards and orientation that states companies interactions with the community, through products /services, sales force, marketing communications, investments, and relationships with other stakeholders, influencing company reputation and overall Marketing performance. The objective of this study is to analyze the differences in codes of ethics of the largest companies based in Brazil and in Portugal, given their cultural and linguistic similarities. Findings show that the use of codes of ethics are more common in Brazil than in Portugal and that codes of ethics are substantially more extensive and cover a larger number of categories in Brazilian companies, reflecting the organizations’ mission and perception of stakeholders concerns and priorities. We conclude that ethical issues severely impact company reputation and, in a comprehensive sense, overall Marketing performance. Marketing professionals should be systematically aware of how company core values are transmitted to different audiences, including the use of code of ethics to communicate both with internal and external publics.

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Author Biographies

Josmar Andrade, Universidade de São Paulo - USP, São Paulo

Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo - USP; Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo - USP; Professor Doutor do curso de Marketing da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - USP. Especialista em temas de gestão, formatação e resultados da comunicação integrada de marketing. Pesquisa ainda temas relacionados com a ética nos negócios, marketing para produtos da economia criativa e o marketing político.

Kavita Miadaira Hamza, Universidade de São Paulo - USP, São Paulo

Atua como professora doutora do Departamento de Administração da FEA/USP. Possui graduação em Administração pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (2005) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2009). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: Marketing Estratégico, Marketing Empresarial (B2B), Marketing de Relacionamento, Gestão do Valor para o Cliente, Sustentabilidade, Pesquisa de Marketing, Redes de Distribuição e Precificação.

Duarte Miguek Xara-Brasil, Instituto Politécnico de Setúbal

Professor Adjunto do Departamento de Marketing e Logística do Instituto Politécnico de Setúbal. Doutorado pela Universidade de Évora. Publicou artigos em revistas cientificas nacionais e internacionais, trabalhos em atas de eventos, possui capítulos de livros e um livro publicado. Participou em eventos em Portugal, Bélgica, Brasil, Cabo Verde,Espanha, Eslováquia e Reino Unido. Atua na área de Marketing (Economia e Gestão) Nas suas atividades profissionais interagiu diversos colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos.

Published

2017-03-30

How to Cite

Andrade, J., Hamza, K. M., & Xara-Brasil, D. M. (2017). Business Ethics: International Analysis of Codes of Ethics and Conduct. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 16(1), 01–15. https://doi.org/10.5585/remark.v16i1.3529