Relationship Marketing: Adding Value to Business with Big Data

Authors

  • Ana Cláudia Borges Coutrim dos Reis FACULDADES ALVES FARIA
  • Marcos Terra Iacovelo FACULDADES ALVES FARIA
  • Lucilene Bueno Borges de Almeida FACULDADES ALVES FARIA
  • Bento Alves da Costa Filho FACULDADES ALVES FARIA

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3379

Keywords:

Relationship Marketing, CRM, Technology, Big data.

Abstract

In recent years, the constant technological innovations, the exponential increase in the volume of data together with the evolution in consumption trends have generated a global scenario of great challenges for the organizations. The use of Big Data technologies to analyze the growing amount of data available in the globalized virtual world offers a new insight into the market and can contribute to the future of organizations by providing quality information that will strongly support the decision-making. In this scenario of high competitiveness, considering the context of data analysis, using Big Data technologies can broaden the view of companies to market trends, favoring the identification of strategies better targeted to the behavioral profiles and consumption preferences. This research aims to investigate how the use of Big Data technologies can increase the relationship marketing capacity of organizations, adding value to the business. The results demonstrate that organizations which make use of Big Data technologies are in a better position to define their relationship marketing strategies with customers, resulting in more lasting relationships with the market and their customers and capture favorable returns to their business. In the near future, the use of Big Data to expand relationship marketing strategies will be the survival rules for organizations. The differentiation will be in the way managers will interpret the available information and act to achieve the desired results.

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Author Biography

Ana Cláudia Borges Coutrim dos Reis, FACULDADES ALVES FARIA

Possui graduação em Processamento de Dados pela Faculdades Objetivo - IUESO. Pós-graduada em Objetos,Sistemas Distribuídos e Internet pela Universidade de Brasília - UNB. Mestranda em Administração pela Faculdades Alves Faria - ALFA onde pretende pesquisar Governança da Informação no Setor Público em benefício da sociedade. Possui mais de 18 anos de experiência na área de tecnologia da informação, aplicados em instituições privadas e pública, em Análise de Sistemas OO, Desenvolvimento de Sistemas Web, Qualidade de Software, Auditoria de Processos ISO 9001:2008 e MPS.BR, Planejamento Estratégico, Governança de TI - COBIT, Gerenciamento de Serviços de TI - ITIL, Gestão por Processos - BPM, Gestão de Projetos, MPS.BR, implantação de Métodos Ágéis - SCRUM, Administração de Redes de Dados, Big Data e Analytics e Aquisições de TIC. Atualmente é Diretora do Núcleo de Planejamento Estratégico e Projetos de TIC no Tribunal de Justiça do Estado de Goiás.

Published

2016-11-30

How to Cite

Coutrim dos Reis, A. C. B., Iacovelo, M. T., Almeida, L. B. B. de, & Filho, B. A. da C. (2016). Relationship Marketing: Adding Value to Business with Big Data. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 15(4), 512–523. https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3379