True or False: Consumer Perception to Green Consumer Retail

Authors

  • Sergio Silva Braga Junior UNESP - Univ. Estadual Paulista
  • Dirceu da Silva Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • Nelson Russo de Moraes UNESP - Univ. Estadual Paulista
  • Sheila Farias Alves Garcia UNESP - Univ. Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v15i3.3342

Keywords:

Greenwashing, Retail, Green Product, Consumer Behaviour, Sustainability.

Abstract

The aim of this study was to analyze the influence of greenwshing in consumer awareness for green consumption in retail. Under this approach was evaluated if the greenwashing confuses consumers about what is to be green consumption and if it relies on green consumption. For the verification of the objective proposed by this work, an exploratory survey was conducted quantitative, through a survey with a sample of 359 respondents of São Paulo/Brazil. As for the justification of the method used, the exploratory research, with a non-probabilistic convenience sampling and quantitative nature, are characterized by a field approach seeking situational characteristics presented by respondents to generate quantitative measures of the attributes observed by them. For data collection was used a specialized company and market research and thus were collected data from real consumers. As a result it was observed that the greenwashing confuses consumed and does not influence the confidence of the green product.

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Author Biographies

Sergio Silva Braga Junior, UNESP - Univ. Estadual Paulista

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho. Mestre em Administração de Organizações pela FEARP/USP e graduado em Administração. Professor Assistente Doutor da UNESP - Universidade Estadual Paulista do Campus de Tupã, no curso de Administração de Empresas. Pesquisador na área de Ciências Sociais Aplicadas em assuntos ligados ao Comportamento do Consumidor para Produtos Verdes no Varejo e Logística Reversa no Varejo. 

Dirceu da Silva, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - PPGA/UNINOVE

Nelson Russo de Moraes, UNESP - Univ. Estadual Paulista

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA Professor do Programa de Pós-Graduação em Agronegócio e Desenvolvimento – FCE/UNESP

Sheila Farias Alves Garcia, UNESP - Univ. Estadual Paulista

Doutora em Administração pela Universidade de São Paulo – FEA/USP Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração – FCAV/UNESP

Published

2016-09-28

How to Cite

Braga Junior, S. S., da Silva, D., de Moraes, N. R., & Garcia, S. F. A. (2016). True or False: Consumer Perception to Green Consumer Retail. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 15(3), 390–400. https://doi.org/10.5585/remark.v15i3.3342