Determining the Consumer Behavior in the Context of Virtual Retail

Authors

  • Stephanie Ingrid Souza Barboza Universidade Federal da Paraíba
  • Fabiana Gama de Medeiros Universidade Federal da Paraíba
  • Huga Carla Alves de Farias Universidade Federal da Paraíba
  • Francisco José da Costa Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v14i1.2470

Keywords:

E-Retailing, Commitment, Satisfaction, Perceived Value.

Abstract

The study’s main objective was to analyze, from the customer’s experience perspective with electronic retailing websites, the relationship amongst constructs of security and perceived reputation in online transactions, trust, perceived value, retailer satisfaction and customer commitment with the retailer. The research is justified by the necessity of academic and empirical studies aiming a better consumer behavior comprehension within the internet context, a space with increasing importance on retailing demand and supply. A literature review was performed, generating a hypothesized model which was tested by an empirical analysis. Data was collected from 195 consumers, and descriptive procedures, psychometric consistency analysis and structural equation modeling were used for examining constructs and relationships. Results indicated, on the aggregate analysis, that commitment is consistently influenced by consumers’ satisfaction and perceived value, and no evidence of influence from trust was found. Additionally, results indicated a consistent influence of perceived risk on consumers’ satisfaction and trust. This study contributes both with consumer behavior research and retailing management and it can become a suitable basis for facilitating managers’ decisions, or for a better understanding of the analyzed constructs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stephanie Ingrid Souza Barboza, Universidade Federal da Paraíba

Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG); Mestre em Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba; Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba; Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Fabiana Gama de Medeiros, Universidade Federal da Paraíba

Bacharel em Turismo e em Administração pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB, MBA em Consultoria Organizacional pelo Instituto de Educação Superior da Paraíba - IESP, Estudante de Mestrado em Administração com ênfase em Marketing e Sociedade pela UFPB.

Huga Carla Alves de Farias, Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Administração pela Universidade Federal da Paraíba. Mestrado na área de Administração, com ênfase em Tecnologia da Informação, pelo Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba.

Francisco José da Costa, Universidade Federal da Paraíba

graduação em Administração de empresas pela Universidade Estadual do Ceará (2000), mestrado em Administração pela mesma instituição (2003) e doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - SP (2007). Professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba.

Published

2015-04-23

How to Cite

Barboza, S. I. S., Medeiros, F. G. de, Farias, H. C. A. de, & Costa, F. J. da. (2015). Determining the Consumer Behavior in the Context of Virtual Retail. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 14(1), 72–83. https://doi.org/10.5585/remark.v14i1.2470