Sensory Stimuli and their Meaning for the Consumer: Investigating an Atmosphere of Service Centered on Experience

Authors

  • Edvan Cruz Aguiar Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco - Propad/UFPE
  • Salomão Alencar de Farias Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco - PROPAD/UFPE

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v13i5.2494

Keywords:

Store Atmosphere, Service Centric Experience, Experiential Consumption, Meaning

Abstract

The research sought to identify the meanings attributed by consumers to sensory stimuli in an atmosphere of service centric experience. From a qualitative approach, the case study method with phenomenological inspiration was used. Through techniques of observation, interview, analysis of content and discourse, it was possible to characterize the case and apprehend the consumer perception related to their consumption experience. Although be intrinsic to the individual as to the interpretation of consumption experience, from sensory stimuli, there was a sharing of meanings, which implies the success of the case investigated when establishing its atmosphere and proposal experience. The work contributes to a better understanding of the influence of store atmosphere on consumer behavior and provides an alternative perspective to the investigation of consumption experience phenomenon in retailing contexts. 

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Author Biographies

Edvan Cruz Aguiar, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco - Propad/UFPE

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco Propad/UFPE, Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco Propad/UFPE e Bacharel em Administração pela Universidade Estadual da Paraíba UEPB. Tem experiência na área de Administração com ênfase em Marketing, Planos de Negócio e Gestão de Projetos. Atualmente desenvolve pesquisas nas áreas de Comportamento do Consumidor, Marketing de Serviços, Ensino e Pesquisa em Administração.

Salomão Alencar de Farias, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco - PROPAD/UFPE

Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco no Departamento de Ciencias Administrativas. Realizou pós-doutorado com bolsa Fulbright (Scholar-in-Residence) no Central Piedmont Community College, em Charlotte na Carolina do Norte, na área de negócios internacionais (2011-12). Realizou Pós-doutorado em Administração na Georgia State University (EUA- 2004), possui Doutorado Administração pela Universidade de São Paulo (1998), mestrado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (1991) e graduação em Bacharelado em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (1987). Realizou doutorado sanduiche na Vanderbilt University (Owen Graduate School) e na Auburn University (College of Business), ambas nos Estados Unidos. Foi coordenador do PROPAD - Programa de Pós-graduação em Administração da mesma instituição (2006-2008). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, marketing de serviços, satisfação do consumidor, marketing internacional e na internet, sustentabilidade no turismo.

Published

2014-11-06

How to Cite

Aguiar, E. C., & Farias, S. A. de. (2014). Sensory Stimuli and their Meaning for the Consumer: Investigating an Atmosphere of Service Centered on Experience. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 13(5), 65–77. https://doi.org/10.5585/remark.v13i5.2494