The Itinerary Method: A Methodological Contribution from Social Sciences to Consumer Research in Management

Authors

  • Dominique Desjeux Paris Descartes
  • Maribel Suarez COPPEAD / UFRJ
  • Roberta Dias Campos COPPEAD/UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v13i2.2677

Keywords:

Itinerary Method, Consumer Behavior, Qualitative Research, CCT.

Abstract

Consumer choice has been a focus of interest in the study of consumer behavior for over 50 years. Over time, however, the focus has widened to include not only the moment of purchase itself but also gradually a reflection on the consumer decision process, concerning the selection, consumption and disposal of products and services. More recently, researchers trained in areas like anthropology and sociology have contributed with perspectives that view the process of choice as a social and cultural phenomenon. This paper presents the Itinerary Method — a research approach originally applied in anthropology studies investigating consumption. The method can contribute to consumer research in management inasmuch as it allows investigation of the consumption process - selection, consumption and disposal - within a systemic perspective, that can expand consumer research's comprehension of choice, since it stresses culture as a central element. The method is described, along with its assumptions, operational steps and concrete examples of researches on consumption. 

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Author Biographies

Dominique Desjeux, Paris Descartes

Professor de antropologia social e cultura da Universidade Paris Descartes, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Sorbonne. Diretor do programa de formação do doutorado profissional em Ciências Sociais da Paris Descartes. Professor visitante das universidades de Guangdong, em Guangzhou, China e do Instituto COPEAD de Administração, UFRJ, Rio de Janeiro, Brasil. Membro do CERLIS, CNRS, Université Paris Descartes. Consultor de empresas como Kellogg’s, EDF, Le Monde.

Maribel Suarez, COPPEAD / UFRJ

Doutora em Administração de Empresas pela PUC-RJ, tendo realizado o mestrado pelo COPPEAD/UFRJ e a graduação em Comunicação Social pela ECO/UFRJ. Integra o Centro de Estudos em Consumo, núcleo de pesquisa patrocinado por empresas como L´oréal e FIAT. É co-organizadora do livro “Relações com os consumidores: experiências brasileiras”, publicado pela Editora Mauad, e do livro “Tempo da Beleza: consumo e comportamento feminino, novos olhares”, da Editora Senac, tendo ainda artigos publicados em livros e congressos nacionais e internacionais. Como professora leciona as disciplinas de Comportamento do Consumidor (MBA Executivo e Aperfeiçoamento em Gestão de Serviços), Fundamentos de Marketing e Canais de Marketing (Curso de Formação Marketing).

Roberta Dias Campos, COPPEAD/UFRJ

Professora adjunta da área de marketing e negócios internacionais do Instituto Coppead de Administração, da UFRJ. Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Ciências Humanas e Sociais - Paris V - René Descartes - Sorbonne, doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e doutorado em Sciences humaines et sociales - Université Rene Descartes, Paris V, Sorbonne. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: consumo, comportamento, pesquisa qualitativa, marcas, beleza e método dos itinerários.

Published

2014-05-23

How to Cite

Desjeux, D., Suarez, M., & Campos, R. D. (2014). The Itinerary Method: A Methodological Contribution from Social Sciences to Consumer Research in Management. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 13(2), 74–83. https://doi.org/10.5585/remark.v13i2.2677