Dimensions and Determining the Satisfaction of Students at an Institution of Higher Education

Authors

  • Valderí de Castro Alcântara Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba
  • Gilberto Venâncio Luiz Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba
  • Ana Cristina Ferreira Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba
  • Sâmara Ayeska Silva Teodoro Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v11i3.2444

Keywords:

Satisfaction of students, Factor analysis, Dimensions, IHE.

Abstract

Several academic papers seek to validate attributes, dimensions, and constructs of student satisfaction at Institutions of higher education. Inside of this scope, the current paper has the fundamental goal of measuring the level of satisfaction for students at an Institution of higher education, to identify both the latent dimensions and the determinants for this satisfaction. This research took place at a recently established campus. The data were collected through an assessment scale, which consisted of 31 variables. The sample contained 139 students (p=0.50; e=0.08; 1- α=0.95) and the scale achieved a Cronbach's α coefficient of 0.92. An Exploratory Factor Analysis (extraction of the principal components) with Varimax orthogonal rotation was used to extract and summarize data dimensions. The procedure extracted six factors that explain 59.04% of the total variability: "Attitudes of the teachers" (eigenvalue=4.60), "Extracurricular Factors" (eigenvalue=3.99), "Support for university activities" (eigenvalue=3.40), "Teaching method" (eigenvalue=3.01), "Training of the teachers" (eigenvalue=1.69) and "Ancillary Activities" (eigenvalue=1.61). In general, the highest average was found in the dimension "Training of the Teachers" and less on "Extracurricular Factors". The overall satisfaction score was 50.07% (low) indicating the need for improvement in several areas of the institution. The multiple linear regression model (R 2 =0.97) was significant at 1% probability. The dimension "Attitudes of the teachers" was the largest contributor to the level of student satisfaction.

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Author Biographies

Valderí de Castro Alcântara, Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba

É graduando do curso de Administração pela Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba. Atuou como monitor das disciplinas Cálculo I, Iniciação à Estatística, Sociologia Geral e Estatística Econômica e Empresarial. Foi bolsista pelo Programa de Bolsas Institucionais de Extensão Universitária (PIBEX) e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG). É membro dos grupos de pesquisa Ciências Sociais Aplicadas e Desenvolvimento territorial, gestão compartilhada e políticas públicas (UFV/CRP). Possui experiência em pesquisa nas áreas: cultura organizacional, responsabilidade social, desenvolvimento sustentável, avaliação insitucional, capacidade institucional, assimetria de informação, Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares, Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar e métodos multivariados para administração.

Gilberto Venâncio Luiz, Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Viçosa (2002), Especialização em Estratégias e Administração de Marketing pela Faculdade de Ciências Contabéis de Ponte Nova (2004) e mestrado em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (2008). Atualmente é Professor Assistente I da Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba/MG. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: Administração e Estratégias de Marketing, Pesquisa de Marketing e comportamento do consumidor.

Ana Cristina Ferreira, Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba

É graduanda do curso de Administração pela Universidade Federal de Viçosa - Campus Rio Paranaíba. Atuou como monitora da disciplina Iniciação à Estatística por três períodos. É participante voluntária do Projeto de Extensão Resgatando Sorrisos.

Sâmara Ayeska Silva Teodoro, Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba

Bacharelando em Administraçãopela Universidade Federal de Viçosa - Campus de Rio Paranaíba. Estagiária do Programa Liderança Empreendedora (PROLE)

Published

2012-12-26

How to Cite

Alcântara, V. de C., Luiz, G. V., Ferreira, A. C., & Silva Teodoro, S. A. (2012). Dimensions and Determining the Satisfaction of Students at an Institution of Higher Education. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 11(3), 192–219. https://doi.org/10.5585/remark.v11i3.2444