Intervention proposal for improvements in the commercial management of an industry
DOI:
https://doi.org/10.5585/iptec.v9i2.20032Keywords:
Strategy, Business model canvas, SWOTAbstract
The objective of this work was to present an intervention proposal for improvements in the commercial management of a glass factory located in Paraná. It is a technical report that, after holding meetings to learn about the company's structure, conversations with the coordinator of the commercial sector and the application of the tool, enabled a clearer view of the environment in which the company operates and of its business model. For data collection, online and face-to-face meetings were held, with the application of a diagnosis and the Business Model Canvas and SWOT Matrix strategic analysis tools, in addition to the analysis of the company's structure. In view of the situations raised with the application of the tools, it was possible to identify opportunities for improvement in order to assist the company in its development of the commercial area, as main proposals, the following were suggested: the standardization of the company's visual identity, creation of support material for salespeople and customers, increased involvement in social networks and the website, post-sales implementation, sales team training plan, and team engagement actions.
Downloads
References
Almeida, L. M. D. S., Souza, L. G. M. D., & Mello, C. H. P. (2010). A comunicação interna como um instrumento de promoção da qualidade: estudo de caso em uma empresa global de comunicação. Gestão & Produção, 17(1), 19-34.
Ballarin, R. R. (2021). A aplicação de ferramentas do marketing digital como elemento estratégico em MICR. Trabalho de conclusão de curso (Administração) - Universidade Federal de São Paulo - Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, São Paulo, Brasil.
Barbosa, B., Santos, C. A., & Filipe, S. (2020). Um estudo exploratório sobre a adoção de social media marketing por empresas B2B. ICIEMC Proceedings, (1), 29-37.
Behling, G., Pereira, D. G., & Marinho, S. V. (2019). Uma Gota no Oceano e Vários Desafios para a Ocean Drop. Revista de Administração Contemporânea, 436-453.
Berta, E. M., Passarin, P., Santos, P. P., & Daleaste, J. C. (2019). Gestão Empresarial: um estudo do setor comercial em uma empresa do segmento metal-mecânico. Anais Centro de Ciências Sociais Aplicadas/ISSN 2526-8570, 111-127.
Fernandes, D. R. (2012). Uma visão sobre a análise da Matriz SWOT como ferramenta para elaboração da estratégia. Revista de Ciências Jurídicas e Empresariais, 57-68.
Loureiro, G. C., Caldeira, A., Souza, S. A., & Arcari, V. (2017). Criação de valor com base em inovação a custos reduzidos: a experiência de construção de um modelo de negócios empreendedor. Fórum Liberdade Econômica, 1-14.
Maia, B. I., Futami, A. H., de Oliveira, M. A., & Hurtado, B. A. (2016). Estrutura de Vendas nas Organizações de Conformação a Frio do Norte de Santa Catarina. Espacios, 37(14), 1-9.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Business model generation: inovação em modelos de negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.
Paiva, V., & Miguel, P. L. (2020). Como lidar com fornecedores diante da pandemia. GVExecutivo, 15-17.
Presrlak, M. I., Endo, G. Y., Kato-Cruz, É. M., & Bulhões, R. (2021). Análise estratégica e propostas de intervenção: um caso prático em uma microempresa em Cascavel/PR. Revista de Casos e Consultoria, 1-20.
Saldanha, W. B. (2018). Avaliação de desempenho na área comercial: proposta de um modelo de avaliação específica para profissionais de vendas. Trabalho de Conclusão de curso. Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, RS, Brasil.
Silva, P. B. R., & Estender, A. C. (2018). O Impacto do Endomarketing nas Organizações. Revista Inovação, Projetos e Tecnologias–IPTEC, 6(1), 19-35.
Silva, R. F., Pinheiro, E. M., Serra, M. C., Rodrigues, A. L., & Vieira, A. C. (2018). Plano de negócios de uma microcervejaria artesanal, Maranhão. Revista Perspectivas Online: Exatas & Engenharias, 01-16.
Teixeira, C. A., Dantas, G. G., & Barreto, C. A. (2015). A importância do planejamento estratégico para as pequenas empresas. Revista eletrônica científica da FAESB, 104-123.
Trevisan, L. V., Fialho, C. B., & Coronel, D. A. (2018). Propostas de implantação das ferramentas Canvas e análise SWOT em uma empresa de pequeno porte. Revista Inteligência Competitiva, 35-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Inovação, Projetos e Tecnologias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.