Green Marketing fot Information Technology: Perceptions of it Professionals’ Attitudes and Behaviours and Actions to Increase Green Marketing in this Sector.

Authors

  • Bruno Roberto Viana Castro Centro Universitário UNA
  • Luiz Rodrigo Cunha Moura Centro Universitário UNA
  • Nina Rosa da Silveira Cunha Universidade Federal de Viçosa - MG
  • Ruth Rebello Pires Centro Universitário UNA

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v5i1.170

Keywords:

Green Marketing. Information Technology. Social Marketing. Sustainability. Attitudes.

Abstract

Increased environmental awareness has been deeply affecting consumer behaviour and increasing green marketing importance for organizations. The aim of this study is to analyze the IT professionals (Information Technology) perception about actions related to green marketing (considering environmental issues in all product marketing stages, since production, through the use and disposal by the consumer) and propose socially planned changes so they can maintain or enhance practices related to green IT actions taken by IT professionals with a focus on environmental sustainability. To this end, we measured the attitudes towards green IT using the Expectancy-Value model beyond its knowledge level about environmental problems and their buying environmentally friendly products. From the results obtained we used the strategies composite typology for social change planned in order to propose actions to change or reinforce  behaviour as regards green marketing on the part of IT professionals. Qualitative surveys were conducted to identify the beliefs and its consequences (attitudes) and then quantitative research to measure attitudes, engagement and knowledge about green IT. The results indicate that IT professionals can be considered engaged and positive attitudes towards green marketing. Therefore a reinforcement strategy is suggested through economic and psychological incentives to maintain and foster this behaviour in relation to green IT.

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Author Biographies

Bruno Roberto Viana Castro, Centro Universitário UNA

Mestrado em Turismo e Meio Ambiente. Centro Universitário UNA. Especialização em MBA em Governança de T.I. Universidade Federal de Lavras. Especialização em Pós Graduação em Gestão Fiscal.  Centro Universitário Newton Paiva. Graduação em Administração de Sistemas de Informação.  Centro Universitário UNA.

Luiz Rodrigo Cunha Moura, Centro Universitário UNA

Bacharel em Informática pela Universidade Federal de Viçosa - MG Especialista em Tecnologia da Informação e Gestão Empresarial pela PUC - MINAS Mestre em Administração pela UFMG Doutor em Administração pela UFMG Professor Adjunto do Centro Universitário UNA nas áreas de Marketing e Planejamento Estratégico. Professor do Mestrado Profissional de Administração do Centro Universitário UNA.

Nina Rosa da Silveira Cunha, Universidade Federal de Viçosa - MG

Bacharel em Direito pela Faculdade de Itauna - MG. Mestra em Administração pela UFMG. Doutora em Economia Rural pela UFV. Professora Associada da Universidade Federal de Viçosa - MG. Professora do Mestrado em Administração Pública da Universidade Federal de Viçosa – MG.

Ruth Rebello Pires, Centro Universitário UNA

Doutorado em andamento em Engenharia Metalúrgica e de Minas pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Eficiência Energética pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, CEFET/MG. Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade de Engenharia de Minas Gerais. Especialização em Engenharia Sanitária e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil. Especialização em Engenharia de Telecomunicações pelo Instituto de Educação tecnológica. Graduação em Engenharia Civil pela Universidade FUMEC. Professora Assistente do Instituto Politécnico do Centro Universitário UNA.

Published

2016-04-01

How to Cite

Castro, B. R. V., Moura, L. R. C., Cunha, N. R. da S., & Pires, R. R. (2016). Green Marketing fot Information Technology: Perceptions of it Professionals’ Attitudes and Behaviours and Actions to Increase Green Marketing in this Sector. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.5585/geas.v5i1.170