Environmental Awareness, Attitudes and Intention for Using Non-Recyclable Plastic Bags

Authors

  • Erika Gonçalves Santos Queiroga de Deus Centro Universitário de Sete Lagoas - UNIFEMM
  • Bruno Pellizzaro Dias Afonso Universidade Fumec
  • Tarcisio Afonso Fundação Pedro Leopoldo

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v3i1.112

Keywords:

Sustainable Development, Environmental Awareness, Attitude, Intention to Use, Non-Recyclable Plastic Bags

Abstract

There is an increasing discussion regarding consumer participation in environmental preservation through the formation of environmentally conscious behaviour. However, little is known about the influence of awareness, attitudes and behaving intention that direct personal choices, when it comes to environmental issues. The purpose of this study was to investigate the relationship regarding the constructs of environmental awareness; attitude towards non-recyclable plastic bags; and the intention for using this product. For this purpose, a descriptive conclusive, survey type research was carried out, collecting a sampling of 279 students from a Business Administration College in the city of Belo Horizonte, Brazil. Data were collected through questionnaires,using the Likert scale with five points, in order to evaluate the degree of agreementin relation to statements thatmake upthe constructs surveyed. By way of modelling of  structural equation, it has been possible to investigate the relationships between the three constructs: awareness, attitude and intention.Among the models tested, the one that showed the best fit reveals the positive impact of environmental awareness on the attitude towards non-recyclable plastic bags, as well as positive impact of attitude on the intended use of this product. The research did not confirm any direct influence of environmental awareness on the behavioural intention.

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Author Biographies

Erika Gonçalves Santos Queiroga de Deus, Centro Universitário de Sete Lagoas - UNIFEMM

Possui graduação em Administração - Habilitação em Comércio Exterior pelo Centro Universitário Newton Paiva (1999); especialização em Gestão Estratégica de Marketing pelo Unicentro Newton Paiva (2003); MBA em Gestão de Negócios pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais - FEAD (2004); Especialização em Docência do Ensino Superior pela Universidade Gama Filho (2008); Mestrado Profissional em Administração pelas Faculdades de Pedro Leopoldo, Unipel (2012), cursando MBA em Comércio Exterior pela Universidade Gama Filho. Atualmente, professora universitária no UNIFEMM, Promove - Belo Horizonte e Sete Lagoas. Atua também como Consultora de Negócios Internacionais e Logística.

Bruno Pellizzaro Dias Afonso, Universidade Fumec

Doutorando em administração pela Universidade Fumec. Graduou-se em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, no ano de 2005. Concluiu o Mestrado em Administração da Fundação Cultural Dr. Pedro Leopoldo em 2007. Como requisito para obtenção do título de mestre, desenvolveu a dissertação intitulada: Influências do Ambiente da Prestação de Serviços no Comportamento do Consumidor: Um estudo comparativo em dois restaurantes de culinária japonesa, aprovada em 26 de setembro de 2007.

Tarcisio Afonso, Fundação Pedro Leopoldo

Possui graduação em Engenharia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1972), Mestrado em Engenharia da Produção, com ênfase em Logística Empresarial e Gestão da Cadeia de Suprimentos, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1975), Mestrado em International Affairs - Ohio University (1978) e Doutorado em Administração - Ohio University (1985). Atualmente é coordenador e professor do Mestrado Profissional em Administração da Fundação Pedro Leopoldo e do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Financeira da Faculdade de Tecnologia do Comércio CDLBH. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão da Cadeia de Suprimentos, Logística e Estratégia Empresarial, atuando principalmente com os seguintes temas: Logística Empresarial e Gestão da Cadeia de Suprimentos, Custos Logísticos e Metodologia de Pesquisa Quantitativa.

Published

2014-04-01

How to Cite

Deus, E. G. S. Q. de, Afonso, B. P. D., & Afonso, T. (2014). Environmental Awareness, Attitudes and Intention for Using Non-Recyclable Plastic Bags. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 3(1), 71–87. https://doi.org/10.5585/geas.v3i1.112