Financing of full-time schools in the municipal education network of Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n68.24633

Keywords:

education funding, full-time school, municipal education network

Abstract

The article aims to conduct a comparative study between the funding of Full-Time and Part-Time Schools in the municipal network of Fortaleza in the year 2019. It discusses the funding conditions of basic education, specifically in the city of Fortaleza. The study is quantitative in nature, exploratory and descriptive in character, adopting the methodology of a multiple case study, with data collected from various sectors of the Municipal Department of Education and analyzed using descriptive statistics. The research involves four schools and sought to identify the main components of expenses and their relative weight in each type of school. The analyses show that both full-time and part-time schools have an annual expenditure per student that are higher than the reference value provided by Fundeb, and that full-time schools present an annual expenditure per student approximately 30% higher than that of part-time schools. It was found that there are significant modifications in some expense components in full-time schools, such as non-teaching staff contracted through outsourcing; expenses with public services and communication; and food. The study shows that the growth in the number of full-time schools faces, in addition to issues related to funding limitations, substantive modifications in expense components, indicating a strong trend towards outsourcing of services.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Carneiro de Andrade, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza – SME Fortaleza

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, professor da rede municipal de Fortaleza, membro do Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem

Eloisa Maia Vidal , Universidade Estadual do Ceará – UECE

Doutora em Educaçao, professora Associada do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, vice-lider do Grupo de Pesquisa Poltiica Educacional, Gestao e Aprendizagem

References

BRASIL. Lei 9.394, de 20/12/96 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), publicada no DOU em 23/12/96. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: 10 jul. 2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Secretaria Nacional de Renda e Cidadania – SENARC. 2023. Disponível em: https://aplicacoes.cidadania.gov.br/ri/pbfcad/painel.html. Acesso em: 1 jun. 2023.

BRASIL. Portaria interministerial MEC/MF nº 6, de 26 de dezembro de 2018. Altera a Portaria Interministerial MEC/MF nº 10, de 28 de dezembro de 2017. Brasília: DF. Disponível em: https://anup.org.br/legislacao/portaria-interministerial-no-6-de-26-de-dezembro-de-2018/. Acesso em 29 mai. 2023.

CAVALIERE, Ana Maria Villela. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 247-270, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101733020020 08100013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 out. 2020.

CAVALIERE, Ana Maria. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1015-1035, 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300018.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

FORTUNATTI, Keifer; DE SOUSA, Ruani Cordeiro; VIDAL, Eloisa Maia. A meta 6 do Plano Nacional de Educação (2014 - 2024) na rede municipal de Fortaleza. Horizontes, v. 40, n. 1, p. e022020, 2022. https://doi.org/10.24933/horizontes.v40i1.1272.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IBGE. IBGECidades. Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/ fortaleza/panorama. Acesso em: 8 mai. 2023.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2021. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 8 mai. 2023.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2022. Brasília: INEP, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 8 mai. 2023.

PARENTE, Cláudia Mota Darós. A Construção da meta de educação em tempo integral do Plano Nacional de Educação (2014). Educação em Revista, v. 18, p. 23-42, 2017. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18esp.03.p23

PREFEITURA MUNICIPAL DE FORTALEZA (PMF). Plano Municipal de Educação 2015 - 2025. Disponível em: http://intranet.sme.fortaleza.ce.gov.br/files/2018/PME_2015_2025.pdf. Acesso em: 09 abr. 2020.

SECRETARIA MUNICIPAL DO DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (SDE). Desenvolvimento Humano, por bairro, em Fortaleza. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/00325535213 53dc27b3d9. Acesso em: 26 mai. 2023.

SOARES, Erineuda; VIDAL, Eloisa Maia. O reordenamento da rede escolar de Fortaleza no período pós-LDB. Educação Unisinos. V. 25. 2021. https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.06

SOUSA, Esmeraldina Januário de; VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Recursos financeiros na escola: visão de diretores em cinco municípios do Ceará. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 132-153, jan./abr., 2020. https://doi.org/10.22633/ rpge.v24i1.13067.

VIEIRA. Sofia Lerche. Educação básica: política e gestão da escola. 3ª edição. Brasília: DF, Liber livros. 2011.

Published

2024-03-14

How to Cite

ANDRADE, Bruno Carneiro de; VIDAL , Eloisa Maia. Financing of full-time schools in the municipal education network of Fortaleza. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 68, p. e24633, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n68.24633. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/24633. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 241
  • pdf (Português (Brasil)) 298