Paulo Freire and neoconservatism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17099

Keywords:

Alienation, Education, Liberation, Neoconservadorism, System.

Abstract

This article reveals the transformation of the metaphor "banking education" – used by Paulo Freire to express the monological and authoritarian educational practices, opposed to the liberating dialogic defended by him – into a true educational policy formulated, implanted and implemented by the contemporary educational conception called "Managerial". " It further demonstrates that the struggle against authoritarian forms of banking education (without quotes) can no longer be confined to classrooms, but must be fought in the larger universe of educational systems, invaded by this true tsunami of the practices of the new process of capitalist accumulation and of their ideologues, who express them through true pedagogical and concretely banking thinking, because they are mercantilist and speculative.

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Author Biography

José Eustáquio Romão, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Graduado em História, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em 1970 e Doutor em Educação, pela Universidade de São Paulo (USP), em 1996. Diretor Fundador do Instituto Paulo Freire do Brasil. Secretário Geral do Conselho Mundial dos Institutos Paulo Freire. Diretor e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Doutorado e Mestrado), na Universidade Nove de Julho (Uninove), São Paulo. Coordenador do Grupo de Pesquisas Freirianas em Educação (GRUPEFREI). Professor Visitante nas Universidades: Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Ulht), de Portugal; Universidad de la República de Uruguai; Universidad del Cauca, Colômbia, e Universidade California de Los Angeles (UCLA), Estados Unidos. Coordenador do Projeto Editorial Educadores, da UNESCO e MEC (Brasil). Experiência em gestão educacional: Secretário Municipal de Educação (1983-1988) de Juiz de Fora; Pró-Reitor de Ensino e Pesquisa da Universidade Federal de Juiz de Fora (1994-1997); Coordenador Local das Licenciaturas em Tefé, Amazonas (1970 e 1980). Pesquisa o pensamento de Paulo Freire, Avaliação e Educação Municipal. É autor de vários livros: Poder local e educação (1992), Avaliação dialógica (1998); Dialética da diferença (2000); Pedagogia dialógica (2002) e Sistemas Municipais de Educação: a Lei de Diretrizes e Bases e a Educação no Município (2010), além de mais de duas dezenas de capítulos de livros e mais de 50 artigos publicados em periódicos científicos nacionais e estrangeiros.

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Published

2020-07-02

How to Cite

ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire and neoconservatism. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e17099, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.17099. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/17099. Acesso em: 11 mar. 2025.

Issue

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Dossiê 52 - Paulo Freire e a onda neoconservadora
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