Paulo Freire and neoconservatism
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n52.17099Keywords:
Alienation, Education, Liberation, Neoconservadorism, System.Abstract
This article reveals the transformation of the metaphor "banking education" – used by Paulo Freire to express the monological and authoritarian educational practices, opposed to the liberating dialogic defended by him – into a true educational policy formulated, implanted and implemented by the contemporary educational conception called "Managerial". " It further demonstrates that the struggle against authoritarian forms of banking education (without quotes) can no longer be confined to classrooms, but must be fought in the larger universe of educational systems, invaded by this true tsunami of the practices of the new process of capitalist accumulation and of their ideologues, who express them through true pedagogical and concretely banking thinking, because they are mercantilist and speculative.Downloads
References
Referências
BELTRÁN LLAVADOR, José; VILLAR, AGULLÉS, Alícia. La medida de la educación: algunas consideraciones a propósito de los indicadores. In: Educação e Linguagem, v. 13, n.º 21, p. 131-149, jan.-jun. 2010.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.
DIAS SOBRINHO, José. RISTOFF, Dilvo I. (org.). Universidade desconstruída: avaliação institucional e resistência. Florianópolis: Insular, 2000.
FAPESP. PESQUISA FAPESP. São Paulo: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, n. 287, jan. 2020.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2001 [1959].
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática pedagógica. 3. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997 (Col. “Leitura”).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo .Pedagogia do oprimido. 10. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: o manuscrito. São Paulo: Ed.L. Insrtituto Paulo Freire; Ed. Uninove; BT Acadêmica, 2018.
FREITAS, Luís Carlos de. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais in: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014.
GOLDMANN, Lucien. Le Dieu Caché. Paris: Gallimard, 1959.
LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.
NEAVE, Guy. The evaluation state, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe: the prince and his pleasure. London: Palgrave Macmillan, 2012.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica. São Paulo: Cortez/IPF, 1998 (“Guia da Escola Cidadã, 2).
SNYDERS, Georges. A alegria na Escola. Tradução Bertha Halpern Guzovits; Maria Cristina Caponero, São Paulo: Manole, 1988.
TRINDADE, Hélgio. Desafios, institucionalização e imagem pública da CONAES. Brasília: UNESCO; MEC, 2007.
VERHINE, Robert. Olhares sobre os sistemas de avaliação no mundo em geral e sobre o modelo brasileiro em particular in: ABMES. Estudos: Revista da Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior, ano 29, n.º 40, dez. 2012, p. 11-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 José Eustáquio Romão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 611
- PDF (Português (Brasil)) 526