The State of the art on socio-educational system in Brazil (2006 2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.11592

Keywords:

Infraction act, Young people and youth., Socio-educational system.

Abstract

In this paper, a literature review study is presented, which sought to apprehend the nature of academic-scientific contributions in the debate of the Socio-educational System in Brazil. For this purpose, dissertations and theses from the Digital Library of Theses and Dissertations (Biblioteca Digital de Teses e Dissertações - BDTD) of the Brazilian Institute of Scientific and Technological Information (Instituto Brasileiro de Informação Científica e Tecnológica  - IBICT) and the papers published in journals of the A1 strand of Qualis-Journals, according to parameters of the area of Education of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) for the 2013-2016 quadrennium were collected. From the systematization and analysis of academic production, an analytical synthesis of the main conclusions resulted, with emphasis on three aspects: variety of universities and supervisors involved in Graduate Programs research that involve the situation of young people and adolescents in conflict with the law and subjected to socio-educational measures; empirical and qualitative bias of published research, both in journals and in dissertations and theses; family weaknesses and school problems as situations of vulnerability associated with the growth of infractions.

 

 

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Author Biographies

Julio Cesar Francisco, Universidade Federal de São Carlos

Pedagogo, Mestre em Educação e Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, com período sanduíche no Conservatoire national des arts et métiers - CNAM, Paris/França. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo – FAPESP (2018 – 2021). Contato: socioeducativo.julio@gmail.com

Roseli Esquerdo Lopes, Universidade Federal de São Carlos

Terapeuta Ocupacional pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (1980), Especialista em Saúde Pública com Capacitação em Saúde Mental pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (1980), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Professora Titular do Departamento de Terapia Ocupacional e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2020-07-02

How to Cite

FRANCISCO, Julio Cesar; LOPES, Roseli Esquerdo. The State of the art on socio-educational system in Brazil (2006 2016). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e11592, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.11592. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/11592. Acesso em: 11 mar. 2025.
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