Socialization and early childhood education - an essay
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n52.10621Keywords:
Socialization, Early Childhood Education, Classical Sociology.Abstract
This essay analyzes the scope of classical sociological theories that discussed the concept of socialization. Durkheim’s functionalist perspective and Berguer and Luckman’s Sociology of knowledge are revisited from the emergence, in the Brazilian context, of Early Childhood Education institutions. Such a task is performed in the light of theories that understand socialization as a process that is more interactive than reproductive. The argument defended is that, today, the classic notions of socialization are insufficient due to the new legal configurations of Brazilian Early Childhood Education. Such legislation recognizes nurseries and preschools as children’s rights, which are now conceived as active social actors in their own socialization.
Downloads
References
Referências
ABRANTES, P. Para uma teoria da socialização. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. XXI, p. 121-139, 2011.
ARAUJO, K.; MARTUCCELLI, D. La individuación y el trabajo de los indivíduos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. especial, p. 77-91, 2010.
BARBOSA, M. C. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1059-1083, 2007.
BERGER, P.; BERGER, B. Socialização: como ser um membro da sociedade. In: FORACHI, M. M.; MARTINS, J. S. (org.). Sociologia e sociedade: leituras de introdução à sociologia. Rio de Janeiro: LTC, 2008 [1975]). p. 169-181.
BERGER, P.; LUCKMANN, T. A Construção Social da Realidade. Tradução de Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2004 [1966].
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.
BRASIL. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009.
CORSARO, W. A. The sociology of childhood. Califórnia: Pine Forge, 1997.
CORSARO, W. A. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz de conta” das crianças. Educação Sociedade & Culturas, Porto, n. 17 , p. 113-134, 2002.
CORSARO, W. A. Reprodução Interpretativa e Cultura de Pares. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: Diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.
CURY, C. R. J. A Educação Infantil como Direito. In: BRASIL. Subsídios para o credenciamento e funcionamento de instituições de educação infantil. Brasília: MEC, 1998. p. 9-15.
DUBAR, C. A Socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DUBET, F. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
DUBET, F.; MARTUCCELLI, D. A socialização e a formação escolar. Lua Nova, São Paulo, n. 41, p. 241-328, ago. 1997.
DURKHEIM, D. E. As regras do método sociológico. Tradução de Paulo Neves; revisão de Eduardo Brandão. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007 [1895]. (Coleção Tópicos).
DURKHEIM, D. E. Educação e Sociologia. Tradução de Stephania Matousek. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011 [1922]. (Coleção Textos fundantes de Educação).
JENKS, C. Constituindo a Criança. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 17, p. 185-215, 2002.
MARCHI, R. C. As Teorias da socialização e o novo paradigma para os Estudos Sociais da Infância. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 227-246, jan./abr. 2009.
MOLLO-BOUVIER, S. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 391-403, 2005.
MONTANDON, C. Sociologia da Infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 33-60, mar. 2001.
OITO anos. Intérprete: Paula Toller. Compositores: Paula Toller e Dunga. In: PAULA Toller. Intérprete: Paula Toller. Rio de Janeiro: Warner Music Brasil, 1998. 1 CD, faixa 4.
PLAISANCE, E. Para uma sociologia da pequena infância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 86, p. 221-241, abr. 2005.
PLAISANCE, E. Socialização: modelo de inclusão ou modelo de interação? Revista PerCursos, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 1-15, 2003.
QVORTRUP, J. Nove teses sobre a “infância como um fenômeno social”. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 1 (64), p. 199-211, jan./abr. 2011.
ROCHA, E. A. C.; BUSS-SIMÃO, M. Infância, experiência e educação: apontamentos a partir de reflexões sobre a pequena infância. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 27-42, 2018. DOI: 10.12957/childphilo.2018.30577
SANTOS, S. V. S. dos. Crianças e Educação Infantil: ampliação e continuidade das experiências infantis em contextos de cuidado e educação. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
SANTOS, S. V. S. Sociologia da infância: aproximações entre Willian Corsaro e Florestan Fernandes. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 5, n. 1, p. 117-139, jan./jun. 2014.
SARMENTO, M. J. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, M. J.; GOUVEA, M. C. S. (orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.
SILVA, I. O. Educação Infantil no coração da cidade. São Paulo: Cortez, 2008.
SINGLY, F. Sociologia da família contemporânea. Tradução de Clarice Ehlers Peixoto. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2007.
SIROTA, R. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 7-31, mar. 2001.
VIEIRA, L. M. F. Creches no Brasil: de mal necessário a lugar de compensar carências rumo à construção de um projeto educativo. 1986. 347 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1986.
WARTOFSKI, M. The child’s construction of the world and world’s construction of the child: From historical Epistemology to historical Psychology. In: KESSEL, F. S.; SIEGEL, A. W. (Eds.) The child and other cultural invenctions. New York: Praeger, 1981. p. 191-214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sandro Vinicius Sales dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1708
- PDF (Português (Brasil)) 1481