Appropriation of written language
A study on pedagogical intervention in the development of children in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.23586Keywords:
writing; historical and cultural perspective; pedagogical interventionAbstract
The present work has the phases of a research that aimed to investigate how the development of the acquisition of early childhood education between 03 and 04 years of age. For that, bibliographic research, based on the Cultural Historical Theory, as well as bibliographic field research. As for the form of data collection, the study population consisted of children aged 3 to 4 years, in a Child Education Center in the municipal network of a city in the south of the state of Paraná. The study's empirical data collection instrument was based on pedagogical interventions, offering reading proposals, together with the respective questions as they were, later for discussion. Was verified that the contribution of pedagogical intervention allied to a theoretical foundation in addition to pragma, is fundamental for the support of pedagogical practice.
Downloads
References
BORDIGNON, Lorita Helena Campanholo. PAIM, Marilane Maria Wolff. O processo de aquisi-ção da escrita pela criança: dialogando com Alexander Romanovich Luria. Educere, 2015. Sítio eletrônico disponível em: https://www.academia.edu/77965852/O_Processo_De_Aquisi%C3%A7%C3%A3o_Da_Escrita_Pela_Crian%C3%A7a_Dialogando_Com_Alexander_Romanovich_Luria Acesso em 25 mar. 2019.
CEREZUELA, Cristina. MORI, Nerli Nonato Ribeiro. A educação escolar e a Teoria Histórico-Cultural. Educere, 2015. Sítio eletrônico disponível em: https://docplayer.com.br/42682112-A-educacao-escolar-e-a-teoria-historico-cultural.html Acesso em 10 jun. 2019.
Camargo, T. D., & Zanlorenzi, C. M. P. (2019). APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRI-TA: AÇÕES PEDAGÓGICAS PARA ATUAR NA ÁREA DE DESENVOLVIMENTO IMINENTE DE CRIANÇAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Anais Simpósio De Pesquisa E Seminário De Iniciação Científica, 1(4).
LURIA, Alexander Romanovich. O Desenvolvimento da. Escrita na Criança In. VIGOTSKI, Lev Semenovich. LURIA, Alexander Romanovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2010.
MENDES, Angelita. Implicações da cultura grafocêntrica na apropriação da escrita e da leitura em dois diferentes contextos. 2009. Tese (Doutorado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
MARTINS, Lígia Márcia. MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. As perspectivas construtivistas e histórico crítica sobre ao desenvolvimento da escrita. Campinas, Autores Associados, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.