Networks, resistances and struggles for education: a dialogue experience in PPGEDU-UFRGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n1.23024

Keywords:

youth, education, networks and resistance

Abstract

The general objective of this work is to systematize the reflections carried out during the Youth and Political Action seminar: individuations, reflexivities and mobilization networks. During the seminar, the main themes addressed by the participants were about the participation of young people in the student movement, and the possibilities of thinking about youth social movements with youth. Highlighting the organization and conduction of the seminar itself. Based on the speeches, we can highlight two aspects that we consider important for the debate on youth participation in student movements: the educational nature of the movements and the formation of a youth community. The methodology used for writing the article is based on the four steps for systematizing experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Rodrigues Porciúncula, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Mestra em Educação –PPGEDU

References

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GOHN, Maria da Gloria, Teoria dos Movimentos Sociais: paradigmas clássicos e contemporâ-neos. 11 ed. São Paulo. Loyola, 2014

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emanci-pação. Petrópolis, RJ: vozes, 2017.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviane V. Resen-de. 2ed. Revista. Brasília: MMA 2006.

PORCIÚNCULA, Vanessa. A Educação Popular como meio de (Re)existir. in Reafirmando Direitos: cotas, trajetória e epistemologias negras e quilombolas na pós-graduação. Org. Danda-ra Dornelles [et al] Porto Alegre, Cirkula, 2020.

TOURAINE, Alain. Podemos viver juntos? Iguais e diferentes. Petrópolis: Vozes, 2003.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In Iden-tidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Org. Stuart Hall, Kathryn Woodward. Petrópolis, Vozes, 2014.

Published

2023-06-29

How to Cite

PORCIÚNCULA, Vanessa Rodrigues. Networks, resistances and struggles for education: a dialogue experience in PPGEDU-UFRGS. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 45–52, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n1.23024. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/23024. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Juventudes e Ação Política