Two different films in the classroom: the argentine relatos selvagens (2014) and the brazilian Durval Discos (2002) as objects of analysis about the individual in society
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v21n1.20756Keywords:
behavior, reflection, actionAbstract
This article is about two films that can be used in the classroom in disciplines that seek to articulate their content with integrating themes and contribute to the conscious and citizen education of our students. A methodological proposal is presented in order to guide teaching activity and stimulate critical thinking of students through dialogue and written practice. The objective is to analyze each film in its content and extract the elements that make it possible to reflect on the individual's behavior. The films mentioned are the Argentine Relatos Selvagens (2014) and the Brazilian Durval Discos (2002). The two films allow to make various reflections about the persons and their actions in different situations and allowing to analyze the relevance of the exercise of solidarity, subsidiarity and participation among individuals. The experience allows pointing out the relevance of entertainment as an instrument to be explored, favoring the use of cinema as a tool in the teaching-learning process.Downloads
References
BADUY, Renato Staevie; CARVALHO, Paulo Roberto de; PASSINI, Pedro Mestre. Cine y psicología: un análisis acerca de los procesos de subjetivación en la contemporaneidade. Maringa: Psicologia em Estudo, 2015.v.20, n 3, p. 389-398.
DURVAL DISCOS: Direção: Anna Muylaert. Distribuidora: Europa Filmes. 2002. Brasil. Fil-me (96 min). Color. Língua original: português.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
GUATTARI, Felix. & ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do Desejo. Petrópolis: Edi-tora Vozes, 2005
GUZZO, Mauriceia Soares Pratissolli. Ética e Legislação. Colatina: CEAD/IFES, 2011.
KARNAL, Leandro. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Con-texto, 2008.
NAPOLITANO, Marcos Francisco. Como usar o cinema em sala de aula. 5ª ed. São Paulo: Contex-to, 2013.
RELATOS SELVAGENS. Direção: Damián Szifron. Distribuidora: Warner Bros. 2014. Argen-tina. Filme (122 minutos). Color. Língua original: espanhol. Título original: Relatos Salvajes.
SERTEK, Paulo. Desenvolvimento organizacional e comportamento ético. 2002. 222 f. Disser-tação (Mestrado em Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2002.
TAILLE, Yves de La. Limites e Educação. Psicologia Brasil, São Paulo, v. 1, n.1, p. 5-9, 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.