The educational shock in the first wave of COVID-19

Authors

  • Renata Barbosa Del Ducca Faculdade Dom Alberto.
  • Éderson José de Vasconcelos Universidade Federal de Alfenas – Unifal

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.20065

Keywords:

pandemic, remote teaching, coronavírus, education

Abstract

This research aims to investigate aspects of education in the face of the new form of remote work at regular schools during the first moment of adaptation to the Coronavirus pandemic. Therefore, we opt to structure our paper presenting what the pandemic was, how it spread around the world, and the actions created in Brazil, next that perform a data collection about the place outlined. The research is a result of data collection from school workers interviews in the South of Minas Gerais, in the period between March and November 2020. As the pandemic still forces the education happens online, without estimate of live attend return, we achieve some initial results of the impact in the educational area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Barbosa Del Ducca, Faculdade Dom Alberto.

Pós-graduada em Gestão Escolar

Éderson José de Vasconcelos, Universidade Federal de Alfenas – Unifal

Mestre em História Ibérica

References

CONGRESSO NACIONAL. Medida Provisória n° 934, de 2020 (Normas excepcionais sobre a duração do ano letivo). Brasília, DF. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/141349 Acesso em: 08 dez. 2020

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948. Disponível em: https://www.unidosparaosdireitoshumanos.com.pt/course/lesson/articles-26-30/read-article-26.html. Acesso em: 07 dez. 2020.

DEUTSCHE WELLE (DW). Vírus verbal: as frases de Bolsonaro sobre a pandemia. Berlim, Alemanha. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br Acesso em: 09 dez. 2020.

FIOCRUZ. As redes municipais de educação diante da pandemia. Rio de Janeiro, RJ. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/redes-municipais-de-educacao-diante-da-pandemia Acesso em: 08 dez. 2020.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Alimentação escolar. Brasília, DF. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/pnae/pnae-perguntas-frequentes Acesso em: 07 dez. 2020.

PINHEIRO, Paulo Sérgio; MESQUITA NETO, Paulo de. Programa Nacional de Direitos Humanos: avaliação do primeiro ano e perspectivas. São Paulo, Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8999/10551. Acesso em: 07 dez. 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin et al (org.). Educação e Tecnologias: desafios dos cenários de aprendizagem. Curitiba: Bagai, 2020.

SANARMED. Linha do tempo do Coronavírus no Brasil. São Paulo, SP. Disponível em: https://www.sanarmed.com/linha-do-tempo-do-coronavirus-no-brasil Acesso em: 07 dez. 2020.

SIMON, Pedro. Declaração universal dos direitos humanos: ideal de justiça, caminho e paz. Brasília: Senado Federal, Secretaria Especial de Editoração e Publicações, 2008. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/505869. Acesso em: 07 dez. 2020.

Published

2021-12-09

How to Cite

DEL DUCCA, Renata Barbosa; VASCONCELOS, Éderson José de. The educational shock in the first wave of COVID-19. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 4–16, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.20065. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/20065. Acesso em: 20 sep. 2024.