Physical education and cinema: didactic content and social discussions from the scaffolding reading experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.19771

Keywords:

movie theater, physical education, integrated high school

Abstract

The research is an educational practice carried out during remote teaching, due to the expansion of Covid-19 and aimed to analyze the contribution of Cinema associated with the Scaffold Reading Experience methodology in the development of sport and social inclusion content; immigration, social exclusion and unemployment; and overcoming, perseverance and dedication, referring to the subject of Physical Education. The film McFarland from the USA was used. A case study was attended by 27 students from the 1st year of Integrated High School, from a Federal Institute in Southern Brazil. When analyzing the data, two categories were originated: pre-reading: association between sport and social inclusion in the students' perception and Social situation, diverse reality and primordial factors to modify reality and a post-reading analysis. Thus, it is concluded that the educational practice enabled the critical, reflective and cultural development of students, in relation to sport content.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosiele Oliveira da Encarnação, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

        Mestre em Educação em Ciências

Gabriela Brum de Deus, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

        Mestre em Educação em Ciência

Renato Xavier Coutinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – IFFar

        Doutor em Educação em Ciências

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3ª reimp. 1ª ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, A. M; DARIDO, S. C. Práticas pedagógicas de dois professores mestres

em educação física escolar e o tratamento da dimensão conceitual dos conteúdos.

Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 61-75, jan./mar., 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16711/18424. Acesso em: 26 de fev. 2021.

BEGO, G. A.; ANJOS, J. R. C. A importância da educação física escolar para a formação do indivíduo na sociedade. Revista Saúde UniToledo – Araçatuba - SP, v. 4, n. 1, p. 13-26, jul. 2020. Disponível em: http://www.ojs.toledo.br/index.php/saude/article/view/3557. Acesso em: 8 de mar. 2021.

BOSCATTO, J. D. Proposta curricular para a educação física no Instituto Federal de Santa Catarina: uma construção colaborativa virtual. Tese. 164 f. (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, SP, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/151896. Acesso em: 4 de mar. 2021.

BOSCATTO, J. D.; DARIDO, S. C. A Educação Física nos institutos federais: “o quê” e o “para quê” ensinar? Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01-17, jul. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e72210. Acesso em: 5 de mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Versão final. Brasília, Distrito Federal, 2018.

DARIDO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar educação física: Possibilidades de intervenção na escola, Campinas, SP: Papirus, 2015.

DUARTE, R. Cinema & educação. 3ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p.104.

ENCARNAÇÃO, R. O. Utilizando o cinema como ferramenta didática no ensino de Ciências Naturais. Dissertação. 99 p. (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, 2020.

ENCARNAÇÃO, R. O; COUTINHO, R. X. O Ensino de mecânica através do cinema. Experiências em Ensino de Ciências, v.13, n..5, p. 59 -72, dez, 2018. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID527/v13_n5_a2018.pdf. Acesso: 8 mar. 2021.

ENCARNAÇÃO, R. O.; COUTINHO, R. X. PANIZ, C.M. Uma experiência com Cinema na formação Inicial de professores de Ciências Biológicas. In: MACHADO, G.E.; OLIVEIRA, V.M.F. (Organizadoras). Cinema e educação: experiências estéticas de ensino e aprendizagens com a sétima arte. 1ª edição. Rio de Janeiro: Eulim, v.1, n. 1, p. 50-79, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1EPVHHjLC7LIsmTWN-S7Qg-Iw_IPm19F1/view. Acesso: 8 mar. 2021.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Perspectivas sociais e políticas da formação de nível Médio: avanços e entraves nas suas modalidades. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 116, p. 619-638, set., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v32n116/a02v32n116.pdf. Acesso em: 29 mar. 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

GONZALEZ, N. M.; PEDROSO, C. A. M. Q. Esporte como conteúdo da Educação Física: a ação pedagógica do professor. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, v. 15, n. 166, p.1-p.16, mar. 2012. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd166/esporte-como-conteudo-da-educacao-fisica.htm. Acesso em: 30 mar. 2021.

GRAVES, M. F.; GRAVES, B. B. The scaffolded reading experience: a flexible framework for helping students get the most out of text. Reading, v.29, n. 1, p. 29-34, abril, 1995.

MARQUES, G. S.; GAWRYSZEWSKI, B. A Educação Física e suas possibilidades no

Ensino Médio Integrado. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 10, n. 2, p. 166-174, 2018.

MCFARLAND DOS EUA. Direção: Niki Caro. Produção: Mark Ciardi e Walt Disney Pictures. Estados Unidos. 2015. 129 minutos.

MEIRELES, et al. Projetos esportivos sociais para adolescentes no Brasil: impactos, implicações e barreiras. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 77-82, jan./abr. 2020. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24020/pdf. Acesso: 8 mar. 2021.

RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. [Recurso eletrônico]. Curitiba: Instituto Federal do Paraná (Coleção formação pedagógica; v. 5, n.1), 121 p., 2014. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%c3%b3ria-e-pol%c3%adtica-da-educa%c3%a7%c3%a3o-profissional.pdf. Acesso em: 30 de mar. 2021.

SANTOS, M. A. G. N.; NISTA-PICOLLO, V. L. O esporte e o ensino médio: a visão dos professores de educação física da rede pública. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 65-78, jan./mar. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbefe/v25n1/08.pdf. Acesso em: 29 de mar. 2021.

TINÔCO, R. G. Educação Física escolas & Cinema: experimentando novas formas de ensinar esporte no ensino médio. Dissertação. 190 f. (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/23469. Acesso em: 8 de mar. 2021.

YAN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5ª ed. - Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2021-12-09

How to Cite

OLIVEIRA DA ENCARNAÇÃO, Rosiele; BRUM DE DEUS, Gabriela; XAVIER COUTINHO, Renato. Physical education and cinema: didactic content and social discussions from the scaffolding reading experience. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 76–89, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.19771. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19771. Acesso em: 20 sep. 2024.