Transatlantic cinematographic: approximations and distances in the formation of the national institute of educational cinema

Authors

  • Rafael Fermino Beverari Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.19683

Keywords:

social sciences, history, cinema, education

Abstract

This article approaches the influence of international educational cinematography in the formation of the National Institute of Educational Cinema. Recognized as the first official body dedicated to the audiovisual sector in Brazil, the INCE functioned from 1936 to 1966 within the Ministry of Education and Public Health, producing a total of 407 short and medium-length films aimed at popular education. Through a documental research of the then minister Gustavo Capanema, the research seeks to outline the approximations and distancements, in the beginning of this Brazilian agency, with the conception of educational cinema in France, Italy, Germany and the United States in a period marked by distinct political projects of the interwar period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Fermino Beverari, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutorando em Ciências Sociais

References

ALMEIDA, Joaquim Canuto Mendes de. Cinema Contra Cinema. São Paulo: Editora Limitada, 1931.

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas - reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Cia das Letras, 2008.

AZEVEDO et al. Manifestos dos pioneiros da Educação Nova. Recife: Massangana, 2010.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1980

BRASIL. Decreto nº21.240, de 4 de abril de 1932 in Diário Oficial da União - Seção 1 - 15 de abril de 1932, p. 7146, 1932.

BRASIL. Lei nº 378, de 13 de janeiro de 1937 in Diário Oficial da União - Seção 1 - 15 de janeiro de 1937, p. 1210, 1937.

BRASIL. Decreto nº 20301, de 2 de janeiro de 1946 in Diário Oficial da União - Seção 1 - 10 de janeiro de 1946, p. 403, 1946.

CARVALHAL, Fernanda Caraline de Almeida. Luz, câmera, educação! - O Instituto Nacional de Cinema Educativo e a formação da cultura áudio-imagética escolar. Dissertação (Mestrado) Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2008.

GOMES, Angela de Castro. A invenção do trabalhismo. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

IANNI, Octávio. Estado e planejamento econômico no Brasil. São Paulo: Civilização Brasileira, 1971.

LESSA, Renato. A invenção republicana: Campos Sales, as bases e a decadência da Primeira República brasileira. Rio de Janeiro:Topbooks, 2015.

MARTINS, Luciano. A gênese de uma intelligentsia; os intelectuais e a política no Brasil, 1920-1940. São Paulo: Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 2, n. 4, 1987.

ROQUETTE-PINTO, Edgard. Notas Sobre os tipos antropológicos do Brasil. In: Actas e Trabalhos do I Congresso Brasileiro de Eugenia, Rio de Janeiro, vol. I, 1929.

SERRANO, Jonathas e VENÂNCIO FILHO, Francisco. Cinema e Educação. São Paulo, Cayeiras, Rio: Melhoramentos, vol. XIV, 1930a.

SERRANO, Jonathas. The educational cinema at Rio de Janeiro. International Review of Educational Cinematography, p.1186-1188, out 1930b, n. 10.

SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

SOUZA, Carlos Roberto de. Catálogo filmes produzidos pelo INCE. Rio de Janeiro : Fundação do Cinema Brasileiro, 1990.

TOMAIM, Cássio dos Santos. Janela da Alma: Cinejornal e Estado Novo -fragmentos de um discurso totalitário, São Paulo: Annablume, 2006.

VARGAS, Getúlio. O cinema nacional, elemento de aproximação dos habitantes do País. In: A nova política do Brasil. Rio de Janeiro : José Olympio, 1938.

Published

2021-12-09

How to Cite

FERMINO BEVERARI, Rafael. Transatlantic cinematographic: approximations and distances in the formation of the national institute of educational cinema. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 63–75, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.19683. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19683. Acesso em: 20 sep. 2024.