Child, play and storytelling: an analysis outline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.18492

Keywords:

playing, early childhood school, staging based on a theme, staging and learning

Abstract

The object of this work is to study proposals of playing and staging based on a theme, conducted in a given childhood school, in relation to a theme of children’s experience. The results of this preliminary research were analyzed mainly based on texts by Bredikyte and Hakkarainen, searching to relate the practice, as found in the field study, with concepts discussed by those authors. The research seeks to offer a contribution to better understand the effect of playing and staging, based on a theme, on children's learning. Due to the pandemic (COVID-19), data were collected from reports by a teacher and a coordinator at a Jewish school. It was possible to perceive the children’s greater commitment to the theme learned due to the ludic way it was treated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara Dayan, Universidade de São Paulo - USP

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo - USP

References

BROUGÈRE, G. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

BROUGÈRE, G. Lúdico e educação: novas perspectivas. Linhas Críticas, Brasília, v. 8, n. 14, p. 5-20, jan./jun. 2002. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2985. Acesso em: 3 ago. 2020.

BROUGÈRE, G. Qu’est-ce que le jeu? In: BROUGÈRE, G. Jouer/apprendre. Paris: Economi-ca/Anthropos, 2005. p. 39-63.

DEWEY, J.; DEWEY, E. Schools of To-Morrow. New York: Dover Publications, 2008 (first pu-blication, 1915).

FRIEDMAN, Y. (ed.). Hagadá de Pessach. 3. ed. New York: Merkos L'inyonei Chinuch; São Paulo: Lubavitch, 5758/1998.

HAKKARAINEN, P.; BREDIKYTE, M. Understanding Narrative as a Key Aspect of Play. In: BROOKER, L.; BLAISE, M.; EDWARDS, S. (ed.) The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood. Los Angeles: SAGE Publications, 2014. p. 240-251.

JOHNSON, J.; DONG, P. I. Methods of Studying Play. In: SMITH, P. K.; ROOPNARINE, J. L. (ed.). The Cambridge Handbook of Play. Developmental and disciplinary perspectives. Cambrid-ge: University Press, 2018. p. 399-415.

KISHIMOTO, T. M. Alfabetização e letramento/literacia no contexto da educação infantil: desafios para o ensino, para a pesquisa e para a formação. In: FRADE, I. C. A. S. et al. Conver-gências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 134-155.

MILLER, C. (comp.). Chumash: O Livro de Êxodos. Tradução de Miriam Pomeroy. São Paulo: Maayanot, 2011.

REGO, T. C. Novas perspectivas para o estudo da infância. Revista Educação, São Paulo, n. es-pecial, p. 6-13, 2012.

SACKS, J. Cartas para a Próxima Geração. São Paulo: Sêfer, 2010.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos su-periores. Organização de Michael Cole et al. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Men-na Barreto e Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2021-06-29

How to Cite

DAYAN, Tamara. Child, play and storytelling: an analysis outline. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 163–175, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.18492. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/18492. Acesso em: 10 nov. 2024.