Social Skills for medical students: training for stress reduction

Authors

  • Danielle Ruiz de Lima
  • Renata Cristina Molina de Luna
  • Mércia Silva Moreira
  • Marcia Regina Fumagalli Marteleto
  • Cinthya Cosme Gutierrez Duran
  • Elaine Teresinha Dal Mas Dias Universidade Nove de Julho - Uninove. São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v15n1.6047

Keywords:

Stress, Students, Intervention.

Abstract

Objectives: to promote the reduction of stress in medical students through training in social skills and identify the relationship between stress and interpersonal repertoire. Methods: Stress Inventories were used for Adults Lipp and the Del Social Skills Prette and Del Prette, for evaluations before and after the intervention, twelve students of a private institution, a seven sessions program of practical exercises built based on the skills deemed deficient. Results: after the intervention found to reduce stress levels in 58% of participants. Among the cases of stress reduction, there was improvement in general social skills (57%) on the positive feeling expression (87%) and self-aggression (57%). Conclusion: we observed training effects in reducing the stress but as the analysis of the correlation between social skills and stress was not statistically significant further studies should be conducted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Ruiz de Lima

1 Aluna de Mestrado em Psiquiatria e especialista em Dependência Química – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo - FMUSP. Graduação em Psicologia -Universidade Nove de Julho - UNINOVE. São Paulo, SP – Brasil

Renata Cristina Molina de Luna

2 Doutora em Educação Especial - Universidade Federal de São Carlos – UFsCar. Coordenadora de estágios e professora dos cursos de graduação em Psicologia e Odontologia - Universidade Nove de Julho – UNINOVE. São Paulo, SP – Brasil

Mércia Silva Moreira

3 Aluna de especialização em Psicologia Organizacional e do Trabalho – Universidade Presbiteriana Mackenzie. Graduação em Psicologia pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE. São Paulo, SP – Brasil

Marcia Regina Fumagalli Marteleto

4 Doutora em Distúrbios da Comunicação Humana - Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. Coordenadora e Professora do Curso de Psicologia da Universidade Nove de Julho – UNINOVE. São Paulo, SP – Brasil

Cinthya Cosme Gutierrez Duran

5 Doutora em Educação - Universidade Nove de Julho - UNINOVE. Diretora Acadêmica e Docente da Universidade Nove de Julho. São Paulo, SP – Brasil

Elaine Teresinha Dal Mas Dias, Universidade Nove de Julho - Uninove. São Paulo, SP

Doutora e Mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano. Universidade de São Paulo, USP; Professora do curso de Psicologia e do Programa Mestrado em Educação da UNINOVE.

Published

2016-07-04

How to Cite

1.
Lima DR de, Luna RCM de, Moreira MS, Marteleto MRF, Duran CCG, Dal Mas Dias ET. Social Skills for medical students: training for stress reduction. Cons. Saúde [Internet]. 2016 Jul. 4 [cited 2024 Dec. 24];15(1):30-7. Available from: https://uninove.emnuvens.com.br/saude/article/view/6047

Issue

Section

Artigos