Scarcity of resources: a factor to influence enterprises strategic alliances formation

Authors

  • George Bedinelli Rossi Professor da Universidade de São Paulo - Campus Gov. Mario Covas e Universidade de São Caetano do Sul - USCS
  • Angela Cristiane Santos Póvoa Docente nas faculdades Facet e Fatec de Curitiba.
  • Mauro Neves Garcia Gestor e professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Silvio Augusto Minciotti Reitor da Universidade Municipal de São Caetano do Sul e professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v8i1.1627

Keywords:

Strategic alliance, scarcity of resources, alliances formation.

Abstract

This article investigates the influence of scarcity of resources in entrepreneurial arrangements, known as strategic alliances. Revision of the literature suggests three theories: Resources Dependence, Resource Based View and Organizational Learning. The economic sector investigated was industrial automobile automation and the participant companies were chosen by judgment and because they had strategic alliances. Data collection took place in 2005 through in-depth interviews, which were submitted to content analysis. The results, in the light of the Resources Dependence Theory, reveal that companies form alliances for the acquisition of production technology because of the high investments demanded and owing to the seasonality of orders from automobile assembly plants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

George Bedinelli Rossi, Professor da Universidade de São Paulo - Campus Gov. Mario Covas e Universidade de São Caetano do Sul - USCS

Graduado em Engenharia Elétrica Modalidade Eletrônica pela Faculdade de Engenharia de São Paulo (1982), mestrado em Administração de Empresas (Sp) pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1996) e doutorado em Administração de Empresas (Sp) pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1999). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: internet, decisão de compra, estratégia, redes de organizações. Doutorado em Administração de Empresas Fundação Getulio Vargas - SP, FGV-SP, Brasil.

Angela Cristiane Santos Póvoa, Docente nas faculdades Facet e Fatec de Curitiba.

Graduada em Ciências Econômicas pelo Centro Universitário Fundação Santo André (2000) e mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005). É especialista em Educação Superior pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: alianças estratégicas, imagem corporativa, logística reversa e recursos empresariais.

Mauro Neves Garcia, Gestor e professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Possui graduação em Ciências Sociais pelo Centro Universitário da Fundação Santo André (1969), mestrado em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1982) e doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (1994).

Silvio Augusto Minciotti, Reitor da Universidade Municipal de São Caetano do Sul e professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

Possui Mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (1986) e Doutorado em Administração também pela Universidade de São Paulo (1993)

Published

18.09.2009

How to Cite

Rossi, G. B., Póvoa, A. C. S., Garcia, M. N., & Minciotti, S. A. (2009). Scarcity of resources: a factor to influence enterprises strategic alliances formation. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 8(1), 102–121. https://doi.org/10.5585/ijsm.v8i1.1627

Issue

Section

Articles