The relation between financial attitude, consumer purchasing behavior and debt background

Autores

  • Thais Xavier Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba
  • Marlette Cassia Oliveira Ferreira Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba
  • Flavio Santino Bizarrias Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.13898

Palavras-chave:

Financial education, Materialism, Consumption by status.

Resumo

Purpose of the study: To estimate the degree of relationships between financial attitude, materialism, consumption by status, and consumer perception of the chosen payment method, and impacts on indebtedness.

Methodology / approach: We used the survey technique, which collected data from 161 respondents. The quantitative data obtained were analyzed through structural equation modeling, as well as conditional mediation and moderation tests.

Main results: Individuals with weak financial attitudes tend to be more materialistic and to consume more by status, and individuals with materialistic and status-driven tendencies are more prone to debt. No relationship was identified between the chosen means of payment and indebtedness. On the other hand, the mediation of the financial attitude in debt mitigation was observed.

Originality / relevance: Despite the vast literature on the theories cited in the paper, the relationship between the financial attitude and the buying behavior of the Brazilian consumer had not yet been established, from an attitude perspective as a predictor of behavior.

Theoretical / methodological contributions: The work contributes to studies on the inversely proportional advance relationship between financial attitude, status consumption and materialism, in which the latter constructs are discouraged by the individual's trait with that first characteristic. The study also identified the mediation of financial attitude as a debt reduction mechanism.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Thais Xavier, Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba

Possui graduação em Gestão Empresarial pela Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo (2015) e especialização em Gestão Financeira pelo Instituto Federal de São Paulo (2018). Atualmente é funcionária celetista do Banco Bradesco S.A.. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Financeira em bancos e cooperativas de crédito. 

Marlette Cassia Oliveira Ferreira, Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba

Doutora em Administração; Mestre Interdisciplinar em Administração, Comunicação e Educação. Bacharel em Comunicação Social Habilitação em Publicidade e Propaganda; Bacharel em Administração Geral; Licenciada em Pedagogia.Hoje docente efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Caraguatatuba. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração e Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, crowding, turismo, varejo.

Flavio Santino Bizarrias, Universidade Nove de Julho

Professor e Pesquisador do Programa de Pos-graduação em Gestão de Projetos (PPGP) da Universidade Nove de Julho, stricto sensu, professor de ensino superior da Universidade Nove de Julho. Atuo também como consultor de empresas, aplicando os conhecimentos científicos aos desafios das organizações. Pós doutorado em andamento em Marketing Internacional pela ESPM-SP, Doutor em Administração (2017) e mestre em Administração (2014) pela Universidade Nove de Julho. Possuo especialização em Marketing pela ESPM-SP e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000). Atuo principalmente nos seguintes temas de pesquisa: marketing e gestão de projetos, comportamento do consumidor, atitudes implícitas (automáticas) marcas, crowding, e identidade do consumidor. Possuo experiência profissional na área de Administração, com ênfase em Mercadologia. 

Referências

Além, A. C. & Giambiagi, F. (1997). O aumento do investimento: o desafio de elevar a poupança privada no Brasil. Fonte: Revista do BNDES: http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_pt/Galerias/Convivencia/Publicacoes/Consulta_Expressa/Tipo/Textos_para_Discussao/199712_3.html

Associação Brasileira das Empresas de Cartão de Crédito e Serviços. (2011). Análise econômica dos benefícios advindos do uso dos cartões de crédito e débito. Fonte: http://www.abecs.org.br/app/webroot/files/media/f/2/1/4a97bc8811e08c52cbff76272e4e0.pdf

Associação Brasileira das Empresas de Cartão de Crédito e Serviços. (2013). Mercado de meios eletrônicos de pagamento. Fonte: http://www.abecs.org.br/app/webroot/files/media/7/6/0/b22af92330e3c5e830f69bee3e064.pdf

Associação Brasileira Empresas de Pesquisa. (2018). Critério Brasil. Fonte: http://www.abep.org/

Augusto, M. F. (2016). A educação financeira e o sobre-endividamento. Fonte: Dissertação Mestrado - Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa: http://hdl.handle.net/10400.21/6576

Bagozzi, R. P. (1981). Attitudes, Intentions and Behavior: A Test of Some Key Hypotheses. Journal of Personality and Social Psychology, 41(4), 607-627. doi:10.1037/0022-3514.41.4.607

Banco Central do Brasil. (2015). Relatório de inclusão financeira. Fonte: http://www.bcb.gov.br/Nor/relincfin/RIF2015.pdf

Belk, R. W. (1985). Materialism: Trait aspects of living in the material world. Journal of consumer research, v. 12, n. 3.

Bertrand, M. & Morse, A. (2009). Information disclosure, cognitive biases and payday borrowing. MFI Working Paper Series, v. 66, n. 6.

Bolton, L. E.; Bloom, P. N. & Cohen, J. B. (2011). Using loan plus lender

literacy information to combat one-sided marketing of debt consolidation

loans. Journal of Marketing Research, 48(SPL), S51-S59.

Campara, J. P.; Vieira, K. M.; Costa, V. M. F. & Fraga, L. S. (2016). O dilema dos inadimplentes: antecedentes e consequentes do "nome sujo". Revista Brasileira de Marketing, v. 15, n. 1.

Carpena, F.; Cole, S. A.; Shapiro, J. P. & Zia, B. (2016). The Abcs of Financial Education: Experimental Evidence on Attitudes, Behavior, and Cognitive Biases (September 15, 2015). World Bank Policy Research Working Paper No. 7413. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2661139

Chatterjee, P., & Rose, R. L. (2012). Do Payment Mechanisms Change the Way Consumers Perceive Products? Journal of Consumer Research, 38(6), 1129–1139. https://doi.org/10.1086/661730

Chaudhuri, H. R. & Majumdar, S. (2006). Of diamonds and desires: understanding conspicuous consumption from a contemporary marketing perspective. Academy of Marketing Science Review, v. 11.

Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo. (2017). Pesquisa de endividamento e inadimplência do consumidor. Fonte: http://cnc.org.br/sites/default/files/arquivos/release_peic_novembro_2017.pdf

Davies, E. & Lea, E.G.S. (1995). Student attitudes to student debt. Journal of Economic Psychology, 16.

Duh, H. I. (2015). Antecedents and consequences of materialism: an integrated theoretical framework. Journal of Economics and Behavioral

Studies, 7(1), 20-35.

Eastman, J. K.; Goldsmith, R. E. & Flynn, L. R. (1999). Status consumption in consumer behavior: Scale development and validation. Journal of Marketing Theory and Practice, v. 7, n. 3, p. 41-52.

Fernandes, D.; Lynch Jr, J. G. & Netemeyer, R. G. (2014). Financial literacy, financial education and downstream financial behavior. Management Science.

Figueira, R. F.; & Pereira, R. D. C. D. F. (2014). Devo, não nego, pago

quando puder: uma análise dos antecedentes do endividamento do consumidor.

Revista Brasileira de Marketing, 13(5), 124-138.

Flores, S. A. (2012). Modelagem de equações estruturais aplicada à propensão ao endividamento: uma análise de fatores comportamentais. Fonte: Dissertação Mestrado - Universidade Federal de Santa Maria: http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/4621/FLORES,%20SILVIA%20AMELIA%20MENDONCA.pdf

Flores, S. A. M., & Vieira, K. M. (2014). Propensity toward indebtedness: An analysis using behavioral factors. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 3, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jbef.2014.05.001

Flores, S. A.; Vieira, K. M. & Coronel, D. A. (2013). A influência de fatores comportamentais na propensão ao endividamento. Revista de Administração FACES, v. 12, n. 2.

Gardarsdóttir, R. B. & Dittmar, H. (2012). The relationship of materialism to debt and financial well-being: The case of Iceland’s perceived prosperity. Journal of Economic Psychology, 33(3), 471–481. https://doi.org/10.1016/j.joep.2011.12.008.

Gathergood, J. (2012). Self-control, financial literacy and consumer over-indebtedness. Journal of economic psychology, 33(3), 590-602.

Gathergood, J. & Disney, R. F. Financial Literacy and Indebtedness: New Evidence for U.K. Consumers (April 2011). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1851343. or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1851343

Gonçalves, R. R. (2009). Identidade, consumo e sociabilidade: implicações éticas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 9, n. 1.

Grohman, M. Z.; Battistella, L. F. & Radons, D. L. (2012). O consumo de status e suas relações com o materialismo: análise de antecedentes. Revista Brasileira de Marketing, v. 11, n. 3.

Gutiérrez-Nieto, B.; Serrano-Cinca, C. & González, De La C., M. (2017). A multivariate study of over-indebtedness’ causes and consequences. International Journal of Consumer Studies, 41(2), 188–198. https://doi.org/10.1111/ijcs.12324

Hair, J. F.; Hult, T. M.; Ringle; C. M. & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Han, Y.J., Nunes, J.C.; & Drèze, X. (2010), Signaling Status with Luxury Goods: The Role of Brand Prominence, Journal of Marketing, 74, 15-30.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NY: The Guilford Press.

Hernandez, L.; Jonker, N. & Kosse, A. (2017). Cash versus debit card: the role of budget control. Journal of Consumer Affair, v. 51, n. 1.

Huston, S. J. (2016). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358–380.

Japutra, A.; Molinillo, S. & Wang, S. (2018). Aesthetic or self-expressiveness? Linking brand logo benefits, brand stereotypes and relationship quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 44(June), 191–200. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.06.015

Karabati, M. L. & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism

and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303-316.

Kabarati, S. & Cemalcilar, Z. (2010). Values, materialism and well-being: a study with Turkish university students. Journal of Economics Psycholog, v. 31, n. 4.

Kunkel, F. I. R.; Vieira, K. M., & Potrich, A. C. G. (2015). Causas e consequências da dívida no cartão de crédito: uma análise multifatores. Revista de Administração, 50(2), 69–182. https://doi.org/10.5700/rausp1192

Larsen, V., Sirgy, M. J. & Wright, N. D. (1999). Materialism: The construct, measures, antecedents, and consequences. Academy of Marketing Studies Journal, 3(2), 78-110.

Lusardi, A. M.; Mitchell O. & Curto, V. (2016). Financial Literacy among the Young the Journal of Consumer Affairs, Vol. 44(2), 358–380.

Mancebo, D.; Oliveira, D. M.; Fonseca, J. G. T. & Silva, L. V. (2002). Consumo e subjetividade: trajetórias teóricas. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 2.

Maroni Neto, R. (2011). Manual de gestão de finanças pessoais: um guia sobre planejamento financeiro, consumo, equacionamento de dívidas. São Paulo: Iglu.

Miller, M.; Reichelstein, J.; Salas, C. & Zia, B. (2015). Can you help someone become financially capable? A meta-analysis of the literature. The World Bank Research Observer, 30(2), 220-246.

Minella, J. M.; Bertosso, H.; Pauli, J.; & Corte, V. F. D. (2017). A Influência do Materialismo, Educação Financeira e Valor Atribuído ao Dinheiro na Propensão ao Endividamento de Jovens. Gestão & Planejamento, 18(2012), 182–201. https://doi.org/10.21714/2178-8030gep.v18.4257

Morais, L. & Saad-Filho, A. (2011). Da economia política à política econômica: o novo desenvolvimentismo e o governo Lula. Revista de economia política, v. 31, n. 4.

Norvilitis, J. M.; Merwin, M. M.; Osberg, T. M.; Roehling, P. V.; Young, P. & Kamas, M. M. (2006). Personality factors, money attitudes, financial knowledge, and credit‐card debt in college students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.

Observatório do Endividamento dos Consumidores. (2002). Endividamento e sobreendividamento das famílias: conceitos e estatísticas para sua avaliação. Fonte: http://oec.ces.uc.pt/biblioteca/pdf/pdf_estudos_realizados/estudo_parte2%20cap_1.pdf

Organization for Economic Co-Operation and Development. OECD. (2013). Financial literacy and inclusion: Results of OECD/INFE survey across countries and by gender. OECD Centre, Paris, France

Pasdiora, M. A. & Brei, V. A. (2014). Formação do hábito de consumo infantil: uma análise crítica da Teoria do Consumo de status aplicada às classes sociais altas e baixas no Brasil. Organizações e Sociedade, v. 5, n. 68.

Piccini, R. A. & Pinzetta, G. (2014). Planejamento financeiro pessoal e familiar. UNOESC & Ciência ACSA, v. 5, n. 1.

Ponchio, M. C. & Aranha, F. (2008). Materialism as a predictor variable of low income consumer behavior when entering into installment plan agreements. Journal of Consumer Behavior, v. 7, n. 1.

Ponchio, M. C.; Aranha, F. & Todd, S. (2007). Estudo exploratório do construto de materialismo no contexto de consumidores de baixa renda do município de São Paulo. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 6, n. 1.

Ponte, L. F. & Mattoso, C. Q. (2014). Capital cultural e o consumo de produtos culturais: as estratégias de consumo por status entre mulheres da nova classe média. Revista Brasileira de Marketing, v. 13, n. 6.

Ribeiro, R. F. & Lara, R. (2016). O endividamento da classe trabalhadora no Brasil e o

capitalismo manipulatório. Serviço Social & Sociedade, n. 126.

Richins, M. L. & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of consumer research, 19(3),

-316.

Richins, M. L. (1994). Special possessions and the expression of material values. Journal of Consumer Research, v. 21, n. 2.

Richins, M.L. (2011). Materialism, transformation expectation, and spending:

implications for credit use. Journal of Public Policy & Marketing, 30(2), 141-156.

Ringle, C. M.; Silva, D. & Bido, D. (2014). Modelagem de equações estruturais com utilização do SmartPLS. Revista Brasileira de Marketing, v. 13, n. 2.

Rocha, E. (2005). Culpa e prazer: imagens do consumo na cultura de massa. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 2, n. 3.

Rodrigues, B. V. D.; Melo, A. O.; Penaloza, V. & Sousa, C. V. P. (2017). A representação social do materialismo entre adolescentes. Fonte: Seminários em Administração: http://login.semead.com.br/20semead/arquivos/2261.pdf

Santos, A. C.; Costa, V. (2013). Regular o consumidor? Novas tendências de política no setor financeiro. Análise Social, n. 209.

Santos, A. C. & Silva, M. (2014). Importância do planejamento financeiro no processo de controle do endividamento familiar: um estudo de caso nas regiões metropolitanas da Bahia e Sergipe. Revista Formadores, v. 7, n. 1.

Santos, C. P. & Fernandes, D. V. (2011). A socialização de consumo e a formação do materialismo entre adolescentes. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, n. 1.

Santos, J. H. A.; Mallman, E. I.; Ribeiro, C. A. & Trindade, L. L. (2009). Finanças pessoais: análises dos gastos e da propensão ao endividamento em estudantes de administração. Salão de iniciação científica, Livro de Resumos UFRGS.

Savoia, J. R.; Saito, A. T. & Santana, F. A. (2007). Paradigmas da educação financeira no Brasil. Revista de Administração pública, v. 41, n. 6.

Sbicca, A.; Floriani, V. & Juk, Y. (2012). Expansão do crédito no Brasil e a vulnerabilidade do consumidor. Revista de Economia & Tecnologia, v. 8, n. 4.

Segev, S.; Shoham, A. & Gavish, Y. (2015). A closer look into the materialism construct: the antecedents and consequences of materialism and its three facets. Journal of Consumer Marketing, 32(2), 85–98. https://doi.org/10.1108/JCM-07-2014-1082

Serviço de Proteção ao Crédito. (2014). Consumo e endividamento: estudo do padrão de comportamento de adimplentes e inadimplentes. Fonte: https://www.spcbrasil.org.br/uploads/st_imprensa/spc_brasil_analise_perfil_adimplente_inadimplente_corte_21.pdf

Serviço de Proteção ao Crédito. (2017). Perfil do inadimplente e das dívidas no Brasil. Fonte: https://wdfww.spcbrasil.org.br/wpimprensa/wp-content/uploads/2017/08/Analise_perfil_inadimplente_2017.p

Shah, A. M.; Eisenkraft, N.; Bettman, J. R. & Chartrand, T. L. (2016). “Paper or plastic?”: How we pay influences post-transaction connection. Journal of Consumer Research, 42(5), 688–708. https://doi.org/10.1093/jcr/ucv056

Shockey, S. S. (2002). Low-wealth adults financial literacy. Money management behavior and associates factors, including critical thinking. Utah, Estados Unidos.Tese de Doutorado.Universidade de Utah, AAT, 3039524, 740. Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1486402544590666&disposition=inline

Singer, A. (2009). Raízes social e ideológicas do Lulismo. Novos Estudos CEBRAP, n. 85.

Sousa, A. F. & Torralvo, C. F. (2008). Aprenda a administrar o próprio dinheiro. São Paulo: Editora Saraiva.

Strehlau, S. & Aranha, F. (2004). Adaptação e validação da escala de consumo por status (SCS) para uso no contexto brasileiro. Revista de Administração FACES Journal, v. 3, n. 1.

Teixeira, R. A. & Pinto, P. E. (2012). A economia política dos governos FHC, Lula e Dilma. Economia e Sociedade, v. 21, n. 4.

Toaldo, M. M. (1997). Sob o signo do consumo: status, necessidades e estilos. FAMECOS, v. 4, n. 7.

Van Boven, L. (2005) Experientialism, Materialism, and the Pursuit of Happiness. Review of General Psychology, 9, 132-142.

Van Rooij, M. C. J.; Lusardi, A. & Alessie, R. J. M. (2011). Financial literacy and retirement planning in the Netherlands. Journal of Economic Psychology, 32(4), 593–608. https://doi.org/10.1016/j.joep.2011.02.004

Vieira, A. L.; Roma, C. M. & Ferreira, B. P. (2014). O custo do crédito pessoal em relação ao nível de endividamento das famílias brasileiras e à taxa de juros Selic. Revista Economia & Gestão, v. 14, n. 36.

Vieira, K. M.; Flores, S. A. M.; Kunkel, F. R.; Campara, J. P. & Paraboni, A. N. (2014). Níveis de materialismo e endividamento: uma análise de fatores socioeconômicos na mesorregião central do estado do Rio Grande do Sul. Revista de Administração, Contabilidade e Economia da FUNDACE, v. 5, n. 2.

Vieira, S. F.; Bataglia, R. T. & Sereia, V. J. (2011). Educação financeira e decisões de consumo, investimento e poupança: uma análise dos alunos de uma universidade pública do norte do Paraná. Revista de Administração da UNIMEP, v. 9, n. 3.

Wallace, E.; Buil, I., de Chernatony, L. & Hogan, M. (2014). Who “Likes” You … and Why? A Typology of Facebook Fans. Journal of Advertising Research, 54(1). doi: 10.2501/JAR-54-1-092-109

Wang, J. & Xiao, J. J. (2009). Buying behavior, social support and credit

card indebtedness of college students. International Journal of Consumer

Studies, 33(1), 2-10

Watson, J. J. (2003). The relationship of materialism to spending

tendencies, saving, and debt. Journal of economic psychology, 24(6),

-739.

Weaver, S. T.; Moschis, G. P. & Davis, T. (2011). Antecedents of materialism and compulsive buying: A life course study in Australia. Australasian Marketing Journal, 19(4), 247–256. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2011.04.007

Wilcox, K.; Block, L. G. & Eisenstein, E. M. (2011). Leave home without it? The effects of credit card debt and available credit on spending. Journal of Marketing Research, 48(SPEC. ISSUE), 78–90. https://doi.org/10.1509/jmkr.48.SPL.S78

Yaccoub, H. A. (2011). A chamada "nova classe média": cultura material, inclusão e distinção social. Horizontes Antropológicos, v. 17, n. 36.

Yap, R. J. C.; Komalasari, F. & Hadiansah, I. (2018). The Effect of Financial Literacy and Attitude on Financial Management Behavior and Satisfaction. International Journal of Administrative Science & Organization, 23(3), 140–146. https://doi.org/10.20476/jbb.v23i3.9175

Downloads

Publicado

20.01.2020

Como Citar

Xavier, T., Ferreira, M. C. O., & Bizarrias, F. S. (2020). The relation between financial attitude, consumer purchasing behavior and debt background. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 18(4), 220–243. https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.13898

Edição

Seção

Artigos