Project Management in Research and Development

Authors

  • Mauro Maia Laruccia Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Fundação Armando Álvares Penteado e Fundacentro
  • Plínio Célio Ignez Universidade Braz Cubas e Fibria
  • Gilmar Jonas Deghi Faculdades Integradas Campos Salles
  • Mamerto Granja Garcia Auditor Fiscal de Tributos da Secretaria de Finanças do Município de São Paulo e professor da FEA-PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.5585/gep.v3i3.82

Keywords:

Project Management, Knowledge Management, Interdisciplinary.

Abstract

This paper aims to study the management of projects in the area of Research and Development where advances in technology have influenced in various areas of human knowledge. Evaluate the forms of knowledge applied to project management and the interactions of their disciplines presented as a condition for timely understanding and improving the process of project management and explore how the interdisciplinary of project management can provide us alternatives to further improve existing models and their results, to respond adequately the needs of the contemporary management. The research problem as the models employed for project management in R & D generating knowledge havebeen developed through research with quantitative survey method and nonprobability sampling using a questionnaire. The universe consisted by 76 professionals from a Brazilian company that operates in the market of forest products. The binomial test was conducted for dichotomous questions, multidimensional scaling (MDS) and the chi-square test to examine the independence between questions. We conclude that the project management methodology reduces the development time and improves quality. Those who have knowledge about project management methodology and approach of the PMBOK (Project Management Body of Knowledge) believe that PMBOK does not contribute for the generation and retention of knowledge. The search result also indicates that executives have diverged opinions on the multidisciplinary and interdisciplinary approaches.

Author Biographies

Mauro Maia Laruccia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Fundação Armando Álvares Penteado e Fundacentro

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor da FEA PUC/SP e do Pós-graduação da FAAP.

Plínio Célio Ignez, Universidade Braz Cubas e Fibria

Mestre em Semiótica, Tecnologias de Informação e Educação pela Universidade Braz Cubas. Professor da Pós da UBC e Gerente de Inovação da Fibria.

Gilmar Jonas Deghi, Faculdades Integradas Campos Salles

Mestre em Engenharia de Informação pela USP

Mamerto Granja Garcia, Auditor Fiscal de Tributos da Secretaria de Finanças do Município de São Paulo e professor da FEA-PUC-SP

Mestre em Estatística pela Universidade de São Paulo (2003) e doutorando em Ciências Sociais pela PUC-SP.

References

Albrecht, K. (2004). Um Modelo de Inteligência Organizacional. HSM Management, 44(Maio-Junho), 170–174.

Alvarenga, A. T. et ali. (2011). Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: Philippi JR., A.; Silva Neto, A. J. (2011). Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia & Inovação. São Paulo: Manole, p.3-68.

Borg, I., &Groenen, P. J. (2005). Modern multidimensional scaling: theory and applications. Springer series in statistics.New York: Springer.

Campos, V. F. (2004). Gerenciamento da rotina do trabalho do dia-a-dia. Belo Horizonte, MG: INDG Tecnologia e Serviços.

Davenport, T. H., &Prusak, L. (1998). Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus.

Fazenda, I. C. A. (1994). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus.

Harvard Business Review. (2001). Gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus.

Jantsch, A. & Bianchetti, L. (1995). Interdisciplinaridade: Para além da Filosofia do Sujeito. Rio de Janeiro: Vozes.

Kerzner, H. (2006). Gestão de projetos as melhores práticas. Porto Alegre: Bookman.

Klein, J. T. (1998). Didática e Interdisciplinaridade. Campinas: Papirus.

Lima, M. C. (2004). Monografia: A Engenharia da Produção Acadêmica. São Paulo: Saraiva.

Malhotra, N. K. (2006). Pesquisa de marketing uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman.

Mcdaniel, C., &Gats, R. (2003). Pesquisa de Marketing. São Paulo: Pioneira.

Morin, E. (2000). Ciência com consciência. 4ª Edição. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Memon, N., & Daniels, T. (2007). Special issue on secure knowledge management.Information Systems Frontiers, 9(5), 449–450. doi:10.1007/s10796-007-9058-z

Nonaka, I. (2001). “A Empresa Criadora de Conhecimento”. In: Harvard Business Review. Gestão do conhecimento (pp. 27–49). Rio de Janeiro: Campus.

Nonaka, I., &Takeuchi, H. (1997). Criação de conhecimento na empresa : como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier.

Philippi JR., A.; Silva Neto, A. J. (2011). Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia & Inovação. São Paulo: Manole.

Project Management Institute. (2008). Um guia do conhecimento em gerenciamento de projectos (Guia PMBOK®). Newtown Square, Pa.: Project Management Institute.

Santos, G. S. (2011). Gestão de Projetos em P&D: Contribuição das Melhores Práticas do Mercado. Gestão de Projetos em P&D. Retrieved May 20, 2011, from http://gestaosistemasdeinformacao.blogspot.com.br/2011/05/gestao-de-projetos-em-p-contribuicao.html

Stengers, I. (2002). A Invenção das Ciências Modernas. São Paulo: Editora 34.

Published

2012-12-29

How to Cite

Laruccia, M. M., Ignez, P. C., Deghi, G. J., & Garcia, M. G. (2012). Project Management in Research and Development. Revista De Gestão E Projetos, 3(3), 109–135. https://doi.org/10.5585/gep.v3i3.82