Socioeconomic Profile of Consumers of Restaurants as Regards Organic Products: A Comparative Analysis

Authors

  • Belquis Oliveira Meireles Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Solange Maria Debastiani Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Geysler Rogis Flor Bertolini Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Jerry Adriani Johann Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v5i1.341

Keywords:

Organic. Restaurant. Consumer Profile. Comparative Analysis.

Abstract

This article aims to analyze comparatively the socioeconomic profile of consumers who value and those who do not value organic products in restaurants. To achieve this purpose, 392 customers were interviewed in two restaurants from a large supermarket network by means of a structured questionnaire. Regarding the cross-analysis between the profile of consumers and the enhancement of organic products, the research has found out that: (a) women value most organic products than men; (b) the higher the educational level of analyzed individuals, the greater the appreciation shown by them on the subject; (c) consumers with an income above three minimum wages value more organic products than persons with a lower income; however, from three minimum wages, the percentage of the valuation remains; and (d) consumers over 40 years of age value more organic products than younger consumers. It is emphasized that the findings presented in this article contribute to the formation of the body of scientific knowledge about organic consumers, that does not exclude, however, their need to be considered with caution, considering that they do not allow inferences that go beyond the investigated sample. As an empirical contribution, so, the broader understanding of these consumers, so as to better serve them, becomes an important aspect so shops can succeed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belquis Oliveira Meireles, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Discente do Programa de Mestrado Profissional em Administração na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, MBA em Gestão Estratégica de Pessoas pela Fundação Getúlio Vargas, Especialista em Gestão das Organizações pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Especialista em Gestão Pública pelo Instituto Federal do Paraná e Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. É Diretora de Planejamento e Administração no Instituto Federal do Paraná - Câmpus Cascavel. Contato: belquis.meireles@ifpr.edu.br

Solange Maria Debastiani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Discente do Programa de Mestrado Profissional em Administração, MBA em Gestão Estratégica e Bacharel em Administração pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. É  Administradora de Negócios na Cia Beal de Alimentos. Contato: sdebastiani@hotmail.com

Geysler Rogis Flor Bertolini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009), Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), Graduação e Especialização em Administração de Empresas pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativas de Rolândia (1998). Atualmente é Diretor do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da UNIOESTE, campus de Cascavel, é Presidente do Conselho Editorial da Revista Ciências Sociais em Perspectiva, membro do Comitê Gestor Municipal de Cascavel - PR, Avaliador de Cursos (Bacharelados e Cursos Superiores de Tecnologia) do MEC-SINAES/INEP. Bolsista Produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão da Fundação Araucária.

Jerry Adriani Johann, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduado em Engenharia Agrícola pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1997); Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela UFPR - Universidade Federal do Paraná (1998); Mestre em Engenharia Agrícola (Sistemas Agroindustriais - Agricultura de precisão e Geoestatística) pela UNIOESTE (2001) e Doutor em Engenharia Agrícola (Planejamento e Desenvolvimento rural sustentável - Sensoriamento remoto) pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (2011). Bolsista de Produtividade em Pesquisa da Fundação Araucária na área de Engenharia agrícola com ênfase em Geotecnologias para previsão de safras agrícolas. Docente Adjunto da UNIOESTE dos cursos de pós-graduação em Engenharia Agrícola (PGEAGRI - orientador de mestrado e doutorado), mestrado Profissional em Administração (PPGA - orientador) e mestrado em Ciências Contábeis(PPGC - orientador).

Published

2016-04-01

How to Cite

Meireles, B. O., Debastiani, S. M., Bertolini, G. R. F., & Johann, J. A. (2016). Socioeconomic Profile of Consumers of Restaurants as Regards Organic Products: A Comparative Analysis. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 5(1), 33–44. https://doi.org/10.5585/geas.v5i1.341