Fuzzy-saw model for qualification of logistics companies in e-commerce: the case of IQLE results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2023.22055

Keywords:

Logistics, E-commerce, Artificial Intelligence, IQLE

Abstract

ARTIGO ACEITO

This paper seeks to develop a model, based on the Fuzzy-SAW method, to assess the quality perceived by end customers in the provision of e-commerce logistics services. It is intended to develop a case study for validation and exemplification, using data obtained in a survey to determine the e-commerce Logistics Quality Index and other partial ones. After processing 409 records obtained through a questionnaire, it was observed that the four most cited companies, used as alternatives in the model, recorded almost 80% of the observations. After analyzing seven operational attributes and four others related to customer service, considered in the model as the criteria, it was noticed that none of the companies reached grade 6.0 in scale [0,10], characterizing potential for improvement. The company with the greatest national scope is the one with the worst quality; the second most qualified is a direct competitor of this company; the one with the best grade (5.53) represents only 4% of the citations in the survey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Prado Sucena, Fundação Getulio Vargas

Pós-Doutorado pela COPPE/UFRJ/LASUP - Laboratório de Aplicações de Supercondutores - Programa de Engenharia de Elétrica (Modelo Neuro-Fuzzy para gerenciamento ambiental da operação do trem de levitação magnética - MagLev-Cobra), Doutor em Engenharia de Transportes pela COPPE/UFRJ (Modelo Neuro-Fuzzy Sistêmico para subsidiar alocação de recursos), Mestre em Engenharia de Transportes pelo Instituto Militar de Engenharia (IME) (Procedimento para identificação de elementos críticos, com FMECA, para subsidiar alocação de recursos), Graduado em Engenharia Elétrica - Ênfase em Eletrotécnica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ (Programa em FORTRAN para equilíbrio de rede de energia com contingência). Atuou em várias frentes na Cia Estadual de Engenharia de Transportes e Logística (CENTRAL) e Secretaria de Transportes do Estado do Rio de Janeiro, em destaque como Assessor da Subsecretaria de Transportes e na Diretoria de Administração e Finanças, como Chefe de Departamento de Monitoração de Transportes e como Analista de Sistemas. Atuou também como representante da SETRANS para planejamento de transportes nos Jogos Mundiais Militares, Rio+20 e candidatura para as Olimpíadas de 2016. Foi professor/pesquisador do Instituto Militar de Engenharia (pós-graduação em nível de especialização e mestrado) e na Universidade Estácio de Sá (graduação e pós-graduação). Foi professor terceirizado na Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ/NUSEG (pós-graduação) e na Escola Técnica Estadual Engenheiro Silva Freire. É autor de vários artigos em congressos, seminários e periódicos indexados pela CAPES. Tem larga experiência nas áreas das Engenharias de produção, de transporte, de sistemas e de manutenção, além das áreas pesquisa operacional, de gestão do conhecimento, manutenção e tecnologia metroferroviária.

Marcus Vinicius Quintella Cury, Fundação Getulio Vargas

Pós-Graduado em Gestão Empresarial (MBA), pela FGV-SP. Graduado em Administração pelas Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU, em São Paulo- SP. Graduado em Logística na Universidade de Miami, EUA. Especializado em Negociação, Compras e Transporte, pela FGV-SP. Especializado em Transporte Ferroviário, pela JICA, Tóquio, Japão. Curso para Conselheiro de Administração do IBGC-SP. Conselheiro fundador da Associação Nacional dos Transportadores de Passageiros sobre Trilhos – ANPTrilhos. Integrante do fórum de inovação e tecnologia da CNT, ITL e do sistema Sest/Senat. Sua experiência profissional tem como destaque as seguintes posições: Assessor Externo da Diretoria de Finanças em Furnas Centrais Elétricas; Assessor Legislativo na Câmara Federal; Diretor Administrativo e Financeiro da ANPTrilhos; Vice Presidente de Relações Institucionais e Governamentais da ABRALOG; Sócio fundador da RVLOG – Soluções em Logística; Presidente executivo da Associação Brasileira de Logística - ASLOG; Diretor e Presidente Executivo da Associação Nacional Transporte Ferroviário - ANTF; Gerente Nacional de Logística da Empresa Petroquímica do Grupo Odebrecht (Grupo Braskem S/A). Consultor em Transporte da ESCA Engenharia de Sistemas S/A; e Consultor para assuntos de Logística e Transporte da FIRJAN-RIO. Foi Conselheiro da Companhia Metropolitana de Brasília – Metrô DF e dDa Central Logística do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente, é Conselheiro da Companhia de Desenvolvimento Habitacional e Urbano de São Paulo – CDHU, Diretor de Logística de Transportes do Departamento de Infraestrutura – DEINFRA, na FIESP, Diretor do Conselho Superior da Indústria da Construção - CONSIC, na FIESP, Conselheiro familiar na APSA, Integrante da Câmara Interamericana de Transportes – CIT e Integrante da Associação Latino Americana de Ferrocarriles – ALAF. É associado da Associação Brasileira de Relações Institucionais e Governamentais – ABRIG, do Instituto Brasileiro de Governança Corporativa – IBGC e do Instituto de Relações Governamentais (Irel Gov).

References

Abadi, S., Hawi, A., Akla, Dacholfany, I., Huda, M., Teh, K.S.M., Walidi, J., Hashim, W., & Maseleno, A. (2019) Identification of Sundep, Leafhopper and Fungus of Paddy by Using Fuzzy SAW Method, https://doi.org/10.31838/ijpr/2019.11.01.093, International Journal of Pharmaceutical Research, January- March 2019 (11), 695-699.

Amaral, I. C. G. D. S. (2016) Metodologia para Escolha de Estações para Implantação de Projetos de DOT (Desenvolvimento Orientado ao Transporte). (Dissertação de mestrado), Instituto Militar de Engenharia, Rio de Janeiro/RJ, Brasil.

Arif, Miftahul; Suseno, Jatmiko Endro and Isnanto, R. Rizal (2020) Multi-Criteria Decision Making with the VIKOR and SMARTER Methods for Optimal Seller Selection from Several E-Marketplaces, E3S Web of Conferences, V202, pp.14002.

Ballou, R.H. Business Logistics Management. (1992) 3rd. ed., U.S.A.: Prentice Hall.

Camara-E.NET - Comitê de Métricas da Câmara Brasileira de Comércio Eletrônico; Neotrust Movimento Compre & Confie índice MCC-ENET Recuperado em 22 fvereiro, 2022, https://www.mccenet.com.br/

Cordeiro, C. De O., Machado, W. V., Carvalho, R. L., S., Heloisa M. B. C., & Dacol, S. (2005) A Visão Do Cliente Para Melhoria Da Qualidade Do Sistema De Transporte Coletivo Por Ônibus, XXV Encontro Nac. De Eng. De Produção, Porto Alegre, RS, Brasil.

Davidavičienė, V., & Meidutė, I. (2011) Quality of e-Logistics in e-Commerce: Consumer Perception 10th International Conference - Liberec Economic Forum.

De Albuquerque, A.P.G. (2019) Aplicação Do Modelo De Kano Em Companhias Aéreas: Discussão Da Satisfação Dos Clientes. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal De Pernambuco - Programa De Pós-Graduação Em Engenharia De Produção.

De Barros, Fausto Karlaire (2016) A Qualidade Em Serviços Logísticos Como Um Fator Relevante Para A Lealdade Do Cliente De Comércio Eletrônico. Dissertação de Mestrado em Administração, Universidade Federal do Espírito do Santo – UFES.

De Farias, B.L.A. & De Oliveira, L.A.B. (2020) Aplicação Do Modelo De Kano Para Avaliação Da Qualidade Em Serviços Prestados Por Um Restaurante Na Cidade Do Assú/RN. Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Deming, W. E. (1990) Qualidade: A Revolução da Administração. 367p. ISBN:8585238151, São Paulo/SP, Brasil: Saraiva.

Deshpande, A., Kumar, M.R., Chakour, J. (2020). Transportation Spend Portfolio Optimization Using Multi-level, Multi-criteria Decision Analysis. In: Iyer, B., Rajurkar, A., Gudivada, V. (eds) Applied Computer Vision and Image Processing. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1155. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-15-4029-5_11

Dias, J.E.G. (2018) Atributos de qualidade: aplicação do modelo de Kano em uma indústria especializada na produção e comercialização de artefatos de borracha localizada na região Sul do Brasil. XII EEPA – Encontro de Engenharia de Produção Agroindustrial-Paraná.

E-Commercebrasil (2021) 1 em cada 4 brasileiros querem manter compras online diárias após a pandemia - reportagem de 17/11/2021 Recuperado em 22 fevereiro, 2022, de https://www.ecommercebrasil.com.br/noticias/brasileiros-compras-online-coronavirus/

Engel, Mychael Maoeretz; Utomo, Wiranto Herry; Purnomo, Hindriyanto Dwi (2017) Fuzzy Multi Attribute Decision Making–Simple Additive Weighting (MADM-SAW) for Information Retrieval (IR) in E-Commerce Recommendation International Journal of Computer Science and Software Engineering; V6(6), pp.136-145.

Fonseca, M. J., & Borges Jr., A. A. (2002) O Uso Da Pesquisa De Satisfação Do Consumidor Como Instrumento De Política Pública: O Potencial De Uso No Caso Do Transporte Coletivo De Porto Alegre Revista Interdisciplinar De Marketing, V1(3), 38-50.

Gajewska, T., Zimon, D., Kaczor, G., & Madzík, P. (2020) The impact of the level of customer satisfaction on the quality of e-commerce services International Journal of Productivity and Performance Management, 69(4), 666-684.

Guimaraes Junior, D.S., De Sant'anna, C.H.M., Soares, E.J.O., De Melo, F.J.C., & De Medeiros, D.D. (2020) Measurement of logistics service quality of e-commerce. International Journal of Logistics Systems and Management 37(1).

Hua, W. & Jing, Z. (2015) An Empirical Study on E-commerce Logistics Service Quality and Customer Satisfaction The Fourteen Wuhan International Conference on E-Business – WHICEB. International Journal of Pharmaceutical Research ISSN 0975-2366 January- March 2019 (11)

Lara, J.E., Afonso, T., Elias, R.K., Afonso, B.P.D., Tissot-Lara, & Thalles Augusto (2020) Marketing E Logística: Em Busca Da Satisfação E Lealdade Do Consumidor De Compras On-Line Revista Horizontes Interdisciplinares da Gestão E-ISSN: 2594-7788, 4(2).

Lestari, P.F.I., Prabowo, T.T., & Utomo, W.M. (2020) The Effectiveness of Fuzzy-SAW Method for the Selection of New Student Admissions in Vocational High School. Letters in Information Technology Education (LITE) ISSN: 2654-5667, V3(1) 18-22

Lin, Y., Luo, J., Cai, S., Ma, S. & Rong, K. (2016) Exploring the service quality in the e-commerce context: a triadic view Industrial Management & Data Systems, 116(3), 388-415.

Maia, Leonardo Caixeta de Castro, Souza Filho, Rafael Gontijo de; Oliveira, Miriam Tiemi Takimura (2019). Avaliação Da Percepção Dos Atributos De Compra Relacionados Ao E-Commerce: Um Levantamento De Dados, XLIII Encontro da ANPAD - EnANPAD São Paulo.

Marchesini, Márcia Maria Penteado e Alcantara, Rosane Lúcia Chicarelli (2012). Conceituando O Serviço Logístico E Seus Elementos. Revista de Ciência & Tecnologia. e-ISSN 2238-1252, 17(33), 65-86.

Mardhia, M. M. and Normawati, D. (2018) Marketplace Seller Recommender with User-Based Multi Criteria Decision Making, 12th International Conference on Telecommunication Systems, Services, and Applications (TSSA), 2018, pp. 1-5, doi: 10.1109/TSSA.2018.8708794.

Oliveira, Bruno Fonseca. (2018) Teletrabalho: A Seleção de um Modelo em uma Empresa de Serviços. Revista de Ciência, Tecnologia e Inovação V1(5), 40-51, Recuperado em abril, 2020 de http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistacienciatecnologiainovacao/article/view/1202/542

Pei, Xin; Zhang, Zhenjiang; Li, Chaoyu; Wang, Jia-wei and Mi, Kun. (2019) Supply Chain Risk Evaluation Based on D-S Evidence Theory. Journal of Computers V30(6), pp. 311-322 doi:10.3966/199115992019123006026

Pereira, B.A., & Pereira, J.M. (2020) A Importância da Logística no E-Commerce XI FATECLOG - São Paulo. Recuperado em 22, fevereiro, 2022 de https://fateclog.com.br/anais/2020/v4/A%20IMPORTÂNCIA%20DA%20LOGÍSTICA%20NO%20ECOMMERCE.%20.BRUNO%20APARECIDO%20PEREIRA,%20JOSEANE%20MACIEL%20PEREIRA.pdf

Piasecki, K., Ewa, R., & Anna Ł.-H. (2019) Simple Additive Weighting Method Equipped with Fuzzy Ranking of Evaluated Alternatives Symmetry V11(4) 482 doi: https://doi.org/10.3390/sym11040482

Porto, E.C., Machado, C.E., Souza, E.P.S., Pachá, F.R., & Kasaya, G.R. (2019) Atributos Logísticos Na Satisfação Do Consumidor De E-Commerce. Administração de Empresas em Revista, ISSN 2316-7548, 1(14), 185-204, Recuperado em 22, janeiro, 2021 de http://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/admrevista/article/view/3324

Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. De (2013) Metodologia Do Trabalho Científico [Recurso Eletrônico]: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico (2. Ed.) Novo Hamburgo/RS, Brasil.

Rachmawati, D.Z., & Agus, A.A. (2020) E-Service and Logistics Service Quality in E-Commerce, Study Case: Shopee Indonesia 3rd International Conference on Computer and Informatics Engineering (IC2IE) 218-223.

Rodrigues, M. O. (2006) Avaliação Da Qualidade Do Transporte Coletivo Da Cidade De São Carlos (Dissertação De Mestrado), Universidade De São Paulo, São Carlos/SP, Brasil.

Ross, T. J. (1999) Fuzzy Logic With Engineering Applications USA:Mcgraw-Hill

Shaw, I. S., & Simões, M. G. (1999) Controle E Modelagem Fuzzy (1ª Ed) São Paulo/SP, Brasil:Edgard Blucher-FAPESP

Soares, R.A.D. & De Oliveira, L.A.B. (2019) Aplicação Do Modelo Kano Para Avaliação Da Qualidade Em Serviços De Veículos Motorizados. Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Stanković, M., Željko Stević, D.K., Das, M.S., & Dragan Pamučar. (2020) A New Fuzzy MARCOS Method for Road Traffic Risk Analysis. Mathematics 8(3) 457 doi: https://doi.org/10.3390/math8030457

Tanaka, K. (1997) An Introduction To Fuzzy Logic For Practical Applications New York/USA: Springer-Verlag

Tionathan, P.; Janarto, Y. R.; Hansen, I. and Hanafiah, N. (2021) Determining the best Delivery Service in Jakarta using Tsukamoto Fuzzy Algorithm," 1st International Conference on Computer Science and Artificial Intelligence (ICCSAI), pp. 284-288, doi: 10.1109/ICCSAI53272.2021.9609709.

Tontini, G., & Zanchett, R.,. (2010) Atributos De Satisfação E Lealdade Em Serviços Logísticos. Gest. Prod., 17(4), 801-816. Recuperado em 22, Janeiro, 2022 de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2010000400013&lng=en&nrm=iso> https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000400013.

Ulutaş, Alptekin and Karaköy, Çağatay (2019) An analysis of the logistics performance index of EU countries with an integrated MCDM model Economics and Business Review, V5(19), N4, pp.49-69, DOI: 10.18559/ebr.2019.4.3

Vasić, N., Kilibarda, M., Andrejić, M., & Jović, S. (2021) Satisfaction is a function of users of logistics services in e-commerce Technology Analysis & Strategic Management 33(7) 813-828.

Vaz, M. C. S. et al. (2017) Tomada de decisão multicritério para seleção de tecnologias na produção agrícola com abordagem Fuzzy VII Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção, Ponta Grossa, PR, Brasil, 1(1), 1-11. Recuperado em abril, 2020 de http://www.aprepro.org.br/conbrepro/2017/down.php?id=2723&q=1.

Yang, Y., Humphreys, P., & McIvor, R. (2006) Business service quality in an e‐commerce environment. Supply Chain Management, 11(3), 195-201.

Zaiwani, B.E.; Zarlis, M. and Efendi, S. (2018) Improved hybridization of Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) algorithm with Fuzzy Multiple Attribute Decision Making - Simple Additive Weighting (FMADM-SAW) Journal of Physics: Conference Series, DOI 10.1088/1742-6596/978/1/012076.

Published

2023-03-08

How to Cite

Sucena, M. P., & Cury, M. V. Q. (2023). Fuzzy-saw model for qualification of logistics companies in e-commerce: the case of IQLE results. Exacta. https://doi.org/10.5585/2023.22055