Teachers' strikes in brazil (2003-2022): a basis for a theoretical-methodological discussion
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n70.27180Keywords:
strikes, social science methodology, teacher unionsAbstract
Brazilian public school’ teachers employed by state and municipal governments carried out over 2,500 strikes between 2003 and 2022. The number of teacher strikes grew dramatically after 2011, primarily due to increased action by these workers in smaller and medium-sized cities, especially in the Northeast region. There are significant differences among states both in the number of strikes and in the number of strike days. The data on teacher strikes in Brazil, along with academic studies and complementary information on teacher unionism in Argentina, Brazil, Mexico, and the United States, allows us to make some considerations regarding how to explain strike movements. These movements cannot be fully explained by a general model based on the economic context and political exchange theory, as some researches have suggested. A satisfactory study of strikes requires employing more explanatory elements, making the relationships between these elements and the strikes themselves more complex, and, fundamentally, considering that the particular historical process determines how different political-economic contexts and broader social processes combine in particular ways to determine the occurrence (and non-occurrence) of strikes.
Downloads
References
BECHER, Pablo Ariel. Los guardapolvos vienen marchando. Estrategias y prácticas de SUTEBA Bahía Blanca (2003-2015). Buenos Aires: TeseoPress, 2022.
CARDOSO, Adalberto. À beira do abismo. Uma sociologia política do bolsonarismo. Rio de Janeiro: Amazon, 2020.
CASCO, Mariano. El sindicalismo de la Sección 22 del SNTE/CNTE contra la Reforma Educativa en México (2012-2018). Un caso de sindicalismo de movimiento social. Tese (Doutorado em Estudos Sociais) – Universidad Autónoma Metropolitana, Mexico, 2020.
COOK, María Lorena. Organizing Dissent. Unions, the State, and the Democratic Teachers ́ Movement in México. Philadelphia: The Pennsylvania State University, 1996.
DIEESE. Balanço das greves de 2022. Estudos & Pesquisas nº 104, 23 de fevereiro de 2023. São Paulo. Disponível em: https://www.dieese.org.br/balancodasgreves/2023/estPesq104Greves.html. Acesso em: 01/06/2024.
DIEESE. Base de dados das greves dos trabalhadores em educação (2003-2022). Sistema de Acompanhamento de Greves do Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos, 2024.
ETCHEMENDY, Sebastián; LODOLA, Germán. The Rise of Public Sector Unions in the Twenty-First Century: A Theoretical, Mixed-Methods Approach with Evidence from Argentina. Politics & Society, 2023. https://doi.org/10.1177/00323292231205440. Acesso em: 27/07/2024.
FRANZOSI, Roberto. The Puzzle of Strikes. Class and State Strategies in Postwar Italy. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
GINDIN, Julián. La tradición sindical y la explicación de las prácticas sindicales. Conclusiones de una comparación internacional sobre los docentes del sector público, Revista Latino-americana de Estudos do Trabalho n. 26, 2011. Disponível em: http://alast.info/relet/index.php/relet/article/view/144. Acesso em: 27/07/2024.
GINDIN, Julián. Por nós Mesmos. As Práticas Sindicais dos Professores Públicos na Argentina, no Brasil e no México. Rio de Janeiro: Azougue, 2015.
GINDIN, Julián; CASCO, Mariano; BECHER, Pablo. Teacher Strikes in Argentina, Brazil and Mexico (2012–2022), Globalisation, Societies and Education, 1–14, 2024. https://doi.org/10.1080/14767724.2024.2319311. Acesso em: 27/07/2024.
IBGE. Censo Demográfico 2022. População e Domicílios - Primeiros Resultados do Universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-demografico/demografico-2022/primeiros-resultados-populacao-e-domicilios. Acesso em: 01/06/2024.
IBGE. Sistema de Contas Nacionais Trimestrais. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Contas_Nacionais/Contas_Nacionais_Trimestrais/Tabelas_Completas/Tab_Compl_CNT.zip. Acesso em: 26/08/2024.
INEP. Sinopse do Professor da Educação Básica 2009. Brasília: INEP, 2010. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 01/06/2024.
JACOMINI, Maria Aparecida; GIL, Juca; DE CASTRO, Edimária Carvalho. A Lei do Piso e a jornada: o trabalho docente nos estados. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 259-273, jan./mai. 2019. https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.918. Acesso em: 27/07/2024.
JACOMINI, Márcia Aparecida; BASSI, Marcos Edgar; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola; ROLIM, Rosana Maria Gemaque; CAMARGO, Rubens Barbosa de. Contribuições para um Balanço do Fundeb: redistribuição dos recursos, despesas com remuneração e vínculo de trabalho docente. Revista de Financiamento da Educação vol. 10, 2020. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/102695. Acesso em: 27/07/2024.
LINHARES, Rodrigo. As greves de 2011 a 2013. Revista Ciências do Trabalho n. 5, 2015. Disponível em: https://rct.dieese.org.br/index.php/rct/article/view/97. Acesso em; 01/06/2024.
NORONHA Eduardo. Ciclo de greves, transição política e estabilização: Brasil, 1978-2007. Lua Nova n. 76, São Paulo, 2009. https://doi.org/10.1590/S0102-64452009000100005. Acesso em: 27/07/2024.
NORTHERN, Amber; SCULL, Janie; ZEEHANDELAAR, Dara. How strong are U.S. teacher unions? A state-by-state comparison. Thomas Fordham Institute, 2012. Disponível em: https://fordhaminstitute.org/national/research/how-strong-are-us-teacher-unions-state-state-comparison. Acesso em: 01/06/2024.
OLIVEIRA, Carlindo Rodrigues de. Greve e negociação coletiva: dimensões complementares da luta sindical. São Paulo: Dialética, 2022.
U.S. BUREAU OF LABOR STATISTICS. Work Stoppages. U.S. BLS, Work Stoppages Program, 2024. Disponível em: https://www.bls.gov/web/wkstp/monthly-listing.htm Acesso em: 01/06/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julián Gindin, Mariano Casco, Pablo Ariel Becher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 320
- pdf (Português (Brasil)) 102