The paulista curriculum (2020) as ontological architecture

a freirean critical analysis of the paradigms of being in the São Paulo curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.25438

Keywords:

the paulista curriculum, ideology, deconstructing Paulo Freire, ontology, to be more

Abstract

This article aims to analyze the ontological construction implicit in the Currículo Paulista (2020) and its intentions. Starting from the conception of the curriculum as a field of disputes that impact the ontological formation of social beings, it is worth asking: which ontological conception does the Currículo Paulista (2020) propose to develop? To answer the question, qualitative research methodology was used with document analysis, taking the critical study of Norman Fairclough's speech, (2001) as a tool for understanding documents as a materialization of social, historical and ideological conflicts. In this way, we started with Michael Apple's (2006) conception of the curriculum as a field of ideological disputes and Paulo Freire's (2019) with the ontology of “being more” to understand the impacts of the neoliberal discourse on the ontological formation of São Paulo students. It was concluded, therefore, that the ontology developed throughout the Currículo Paulista (2020) document is strongly committed to the formation of social beings adjusted to capital for the market, with the ideology of “entrepreneurship” as a central element for ontological formation of students as “self-entrepreneurs”. Thus, the official curriculum document operates as an ideological instrument in training, constituting an “ontological architecture”.

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Author Biographies

Fernando Henrique Ferreira, Universidade Federal de São Carlos – Campus Sorocaba

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) campus Sorocaba - SP, na linha de pesquisa Teorias e Fundamentos da Educação. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. É membro do GPTeFE (Grupo de Pesquisa Teorias e Fundamentos da Educação) da UFSCar Sorocaba. Professor de Filosofia da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Tem como objetivo desenvolver pesquisas na área da filosofia da educação com foco em filosofia e teorias da educação, epistemologia, filosofia e currículo

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, Universidade Federal de São Carlos – Campus Sorocaba

Doutor em Educação pela PUC-SP. Professor pela Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba. 

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Published

2024-06-14

How to Cite

FERREIRA, Fernando Henrique; SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. The paulista curriculum (2020) as ontological architecture: a freirean critical analysis of the paradigms of being in the São Paulo curriculum. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e25438, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.25438. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/25438. Acesso em: 9 feb. 2025.
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